シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
研究開発マネジメント (春)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
R&D Management (春)
授業コード Class code
18MT047
科目番号 Course number

教員名
若林 秀樹、青木 英彦、井上 悟志
Instructor
Satoshi Inoue, Hideki Wakabayashi, Hidehiko Aoki

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 Spring Semester
曜日時限
木曜6限、木曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description

本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、研究開発マネジメントに関する専門的知識・実務等について学ぶとともに課題解決に向けた実践力を身につける。

リスクを伴い、イノベーションを起こす、研究開発を如何にマネジメントするか、研究と開発の違い、研究開発以外の組織との違いを踏まえ、イノベーションの種類に応じ、モデル、組織制度、SGなど管理法、会計処理、について、具体的事例や最新の自身の研究制度も交え、紹介する、研究所のトップ等のゲストスピーカーも招く。演習では、実際に自社等の研究開発組織体制の改善提案、NEDO応募仮提案を行い、知識を体現化する。


Based on the aim of establishing the subject and the linkage of the purpose of the major, learn about specialized knowledge and practical work on R & D management, and acquire practical skills to solve issues.

With risk, innovation, how to manage research and development, differences between research and development, and differences between organizations other than research and development, the management method, such as models, organizational systems, and SG, according to the types of innovation. In addition to specific cases and the latest research system regarding accounting, we will also invite guest speakers such as the top of the research institute. In the exercise, we make a proposal for improvement of the research and development organization system for the company, etc., and propose NEDO application, and embody knowledge.

目的 Objectives

  • 本科目は、専門科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜6の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CTO、CIO/CDO、起業家的知見を身につける。
  • 理学と工学が一体となった「科学技術」及び「経営」の実践的融合を通じて、社会の急速な変化に敏速かつ革新的に対応し、牽引することができる高度専門職業人を養成し、社会に輩出することを目的とする。将来、組織的なイノベーションを起せる、CTO、CXO、あるいは、ベンチャーキャピタリストになるべく、研究開発組織のマネジメントを理解し、ポートフォリオ的な発想とリスクについての理解ができるようになる。

  • This is a Specialized Course. This course is aimed at achieving the skills 1 to 6 listed in the diploma policy of the Department.
  • Students should acquire CEO/COO knowledge, CTO knowledge, CIO/CDO knowledge and entrepreneur knowledge.
  • This course is aimed to foster highly specialized professionals with a high level of practical expertise, ethics and international perspectives who will become capable of responding quickly and innovatively to rapid changes in society (industry, etc.) and leading society through a practical fusion of science technology (an integration of science and engineering) and management. To become a CTO, CXO, or venture capitalist who can bring about organizational innovation in the future, you will be able to understand the management of research and development organizations, and to understand portfolio concepts and risks.
到達目標 Outcomes

  • イノベーションを達成する上で、重要な鍵となる、リスクとポートフォリオの思考を養成し、自社において、研究開発組織を設計、運営し、もしくは、ライバルや、ベンチャー投資先の体制を評価でき、また提案できる素地を身につけることができる。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CTO、CIO/CDO、起業家的知見を身につける。

  • Students should be able to cultivate risk and portfolio thinking, which are key to achieving innovation, and to acquire the skills to design and manage their own R&D organization, as well as to evaluate and make proposals to their rivals and venture capitalists.
  • Students should acquire CEO/COO knowledge, CTO knowledge, CIO/CDO knowledge and entrepreneur knowledge.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合もあり。
  • 本授業課題として提出するレポートは本科目履修生に共有することを原則とする。
  • 関連科目:技術経営入門、イノベーションと科学技術、イノベーションエコシステム、イノベーションを創出する組織戦略

  • This syllabus could be changed.
  • Reports submitted will be open to other students in the class.
  • Related subjects : MOT introduction, Innovation and science & technology, Innovation ecosystems and Strategy for innovation-oriented organization
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと
  • なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週7時間程度)。なお、毎週回で終了前後に提示される課題の提出を適宜課すことで、授業の予習・復習に代わる学習と位置づける。

  • If there are materials for each weekly session, they will be distributed approximately one week in advance. Prepare for wide-ranging discussions based on the distributed materials. 
  • There may be cases where materials from guest speakers cannot be uploaded in advance. In such instances, prepare for the session by studying the speaker's background, achievements, past papers, or books.
  • Preparatory learning: Prepare for and review next session's participation based on materials distributed in advance (approximately 7 hours per week). Additionally, submitting assignments presented before or after each weekly session as appropriate will be considered as part of the learning process, replacing the need for pre-session and post-session review.
成績評価方法 Performance grading policy
  • 成績は、科目主担当教員が代表して評価する。
  • 授業への貢献度(授業の概要、目的を踏まえた、議論を発展させる質の良い発言・コメント、質問 等)30%
  • レポート70%
  • 成績評価は相対評価で行う。

  • Evaluation will be made by the main faculty.
  • Evaluation will be based on reports (70%) and class contribution (30%).
  • The evaluation is conducted on a relative basis.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
成績評価は相対評価で行う。

・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している


The evaluation is conducted on a relative basis.

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan

【授業形態】理論30:ケース20:グループ討論20:ゲスト30:校外学習0(%)


【授業計画】

第1回 【導入】概要(井上・若林・青木):授業の全体像を紹介、教員と学生の相互自己紹介など
第2回 【研究開発 哲学】(井上・若林)日米の社会背景・哲学・文化が研究開発に及ぼす影響について議論し、比較を行う。またそれを踏まえ、日本の研究開発の問題点について議論する。その他、イノベーションの類型、国家等についても論じ、討論する。
第3回 【ゲストスピーカー】(井上)ファンディングエージェンシーであるNEDOのイノベーションアクセラレーターとしての役割について伺う(NEDO前野武史氏)、質疑、討論
第4回 【研究開発 モデル】(井上・若林)研究開発のモデルの違い(リニアモデル、ノンリニア、スパイラル、アジャイル)について示し、議論する。

第5回 【ゲストスピーカー】(井上)太陽誘電における研究開発マネジメントの現状と課題等について伺う(太陽誘電 研究所長 平國正一郎氏)、質疑、討論
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

第6回 【ゲストスピーカー】(井上)沖電気における研究開発マネジメントの現状と課題等について伺う(沖電気 イノベーション推進センター長 前野蔵人氏)、質疑、討論
第7回 【研究開発 組織】(井上・若林)通常の組織とR&D組織の違い、研究開発費・研究開発比率の水準等について示し、議論する。

第8回 【実践演習】(井上・若林)NEDOへの仮想的応募発表、議論
第9回 【発表会】(井上・若林)自社の研究開発組織マネジメントについて改善提案、NEDOへの技術応募、全体総括など


※ゲストスピーカーについては、当該科目の概要、目的を踏まえ、研究開発マネジメントの実務に通暁しそれを伝えることのできる能力を持った方を招聘する。なお、都合により変更あるいは招聘しない場合がある。


Class style: theory 30%, case study 20%, group work 20%, guest lecture 30%, field work 0


Class plan:

Class1:【Introduction】Outline (Inoue, Wakabayashi, Aoki): Introduction to the lecture as a whole, mutual self-introduction by faculty and students, etc.

Class2: 【Philosophy of R&D】 (Inoue, Wakabayashi): Discussion and comparison of the influence of the social background, philosophy, and culture of Japan and the U.S. on R&D. Based on this, issues of R&D in Japan will be discussed. In addition, types of innovation, nations, etc. will be discussed and debated.

Class3: 【Guest Speaker】(Inoue)Hear about the role of NEDO, a funding agency, as an innovation accelerator (Mr. Kukita, Executive Director of NEDO), Q&A, discussion

Class4: 【R&D Models】 (Inoue, Wakabayashi) Different models of R&D (linear model, non-linear, spiral, agile) will be presented and discussed.

Class5: 【Guest Speaker】(Inoue)Hear about the current status and issues of R&D management at Taiyo Yuden (Mr. Hirakuni, General Manager, Taiyo Yuden Research Laboratories), Q&A, Discussion

Class6:【R&D Organization】 (Inoue, Wakabayashi) Differences between a normal organization and an R&D organization, the level of R&D expenses and R&D ratio, etc., will be presented and discussed.

Class7:【Guest Speaker】(Inoue)Hear about the current status and issues of R&D management at Oki Electric (Mr. Maeno, General Manager, Innovation Promotion Center, Oki Electric), Q&A, Discussion

Class8:【Practical exercise】(Inoue・Wakabayashi)Presentation of hypothetical application to NEDO, discussion

Class9:【Presentation】(Inoue・Wakabayashi)Improvement proposals for the management of the company's R&D organization, technical application to NEDO, overall summary, etc.



授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

井上悟志:国家公務員として中央省庁及び政府関係機関における勤務経験を活かし、政策の企画・立案 ・実行等に関する授業を行う。


若林 秀樹:INCJ審査やNEDO技術委員や大河内賞審査委員、JUAA委員の経験からの目利き力、半導体デジタル会議やJEITA半導体政策提言タスクフォース等の半導体やエレクトロニクス業界の知見を活かし、抽象化と具体化、一般解と特別解、理文総合の視点や切り口を意識する双方向かつ新規性とエンタメ性がある授業を心掛けたい。


青木 英彦:

2020年8月まで、のべ31年間にわたり小売業界担当の証券アナリスト業務に従事。小売、食品、消費財、IT、物流業界など産業界に幅広い人的ネットワークを持ち、現場・現実とセオリーを合体させた授業を心掛けている。30年余にわたる取材経験を活かし、ゲスト対談では本質を引き出す対話で受講者の学びを深める。


Satoshi Inoue:The lecturer will give lectures about government policies based on the experience as a government policy maker.He graduated from University of Tokyo, Department of Aeronautics and Astronautics.


Hideki Wakabayashi:Throughout my career, I have been involved in new business initiatives at NRI, managed roles as MD in Western companies, and participated in evaluations such as those in INCJ and as a technical committee member in NEDO. Additionally, my experiences as a judge in the Ohkouchi Award and as a committee member in JUAA have honed my discernment skills.
I aim to utilize my extensive knowledge of the semiconductor and electronics industry, gained through participation in semiconductor digital conferences and JEITA semiconductor policy recommendation task forces. In designing classes, I strive for a two-way perspective that emphasizes abstraction and concretization, general solutions and special solutions, and a comprehensive view of the sciences and humanities. My goal is to create classes that are both innovative and entertaining.


Hidehiko Aoki engaged in securities analyst work in charge of the retail industry for a total of 31 years. Taking advantage of more than 30 years of coverage experience, he deepens the learning of the students through dialogues that bring out the essence in guest dialogues.


教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N