![]() 教員名 : 岸本 太一
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
海外展開基礎理論 (夏)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Fundamentals of Overseas Expansion for MOT (夏)
授業コード Class code
18MT026
科目番号 Course number
教員名
生越 由美、岸本 太一
Instructor
Taichi Kishimoto, Yumi Ogose
開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 Summer Semester
曜日時限
土曜3限、土曜4限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.
開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)
概要 Description
本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、技術経営を行う上で海外展開の基礎理論を学ぶ。 Based on the aim of opening this course and its linkage with the objectives of the major, students will learn the basic theory of overseas expansion in MOT. 目的 Objectives
到達目標 Outcomes
1. 実務において海外展開や国際経営に関連する問題に直面した際に、あるいは、自社および他社の事例において海外展開や国際経営に関連するトピックに関心を持った際に、特に技術経営の視点から、筋のよい導入的考察を行えるようになること。そのために有用なフレームワークや概念、基礎論理を習得すること。
2. 授業で紹介された各内容(特に理論)を、海外展開とは直接関係のない業務に関する分析や考察に対しても、応用できるようになること。
1. To be able to make a reasonable introductory discussion, especially from the viewpoint of technology management, when faced with problems related to overseas expansion and international management in practice, or when interested in topics related to overseas expansion and international management in the case studies of the company and other companies. To acquire frameworks, concepts and basic logics useful for this purpose.
2. To be able to apply each content (especially theory) introduced in class to analysis and discussion related to operations not directly related to overseas expansion.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
【類似の形式で行った授業の動画のアップ先】
[Upload videos of classes conducted in a similar format at http://www.taichikishimoto.work/pages/1686240/page_201802222203
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-
準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
1. 各回の事前提出レポート:40%、 2. 最終レポート:30% 3. 授業への議論への参加・貢献:30%
1. Pre-submission report for each session: 40% 2. Final report: 30% 3. Participation and contribution to the lecture discussion: 30%.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
オリジナルな教材等を使用する。
それらの教材の入手方法については、第1回の授業までにその詳細を記載したプリントを、別途LETUSにて配布する形で告知する。 Use original teaching materials, etc. The availability of such materials will be announced in the form of a handout with details to be distributed separately on LETUS before the first class. MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
有
授業計画 Class plan
【授業形態】理論授業30:ケース授業40:グループ討論30:ゲスト0:校外学習:0(%) 【授業計画】 第1回(6/15)【本科目の全体像】&【国際経営のベースとなるコア技術】(岸本・生越)
何が海外展開で成功するためのコア技術か? コア技術はどのような論理で成功につながるか? 第2回(6/22)【国際化の合理的動機と進出国の選択】&【狙う顧客層と差別化要因の決定】(岸本・生越)
企業はどのような動機で国際化するのか? その動機で進出して本当によいのか? 蓄積した技術が活きるセグメントとはどこか? どのような差別化要因で攻めるか? 第3回(6/29)【顧客インターフェイスの構築】&【サプライチェーンの国際分業と統合】(岸本・生越)
高技術の製品やサービスのよさを認識してもらうためには、どのような顧客インターフェイスが必要か? 差別化要因の創出を可能にする国際分業システムとは? 第4回(7/6)【技術移転のWhatとHow】&【オペレーション現場の育成】(岸本・生越)
どのような技術を現地に移転するか? どのように移転するか? 蓄積した技術を活かせるオペレーション現場を、現地にどのように育成するか? 第5回(7/13)【雇用構造の技術への影響】&【開発機能の現地化】(岸本)
採用した雇用構造は、現地におけるどのような技術の蓄積に、どのような論理で貢献しそうか? 開発機能の現地化を達成するための工夫とは? 効果的な構築プロセスとは? 第6回(7/20)【開発の本国からのコントロール】&【国際化の本国拠点への影響】(岸本・生越)
本国から開発をコントロールするためには、どのような分業体制や工夫が必要か? 技術や開発の観点から見た場合、国際化は本国へどのような影響を与えるか? 何が技術の空洞化と開発の活性化を分けるのか? 第7回(7/27)【海外展開の実例】(生越・岸本)
第8回(8/3)【日系大企業の新興国展開パターンの全体像】&【先進国への進出と新興国への進出の比較】(岸本・生越)
新興国への海外展開に成功している日系企業には、どのような共通点が見られるか? 先進国への進出と新興国への進出では、成功のポイントや論理について、どのような部分がどのように異なるのか?
中小企業の海外展開のパターンと成功の論理は、大企業と比べて、どのような点が異なるのか? 欧米企業と日本企業の海外展開パターンの背後に流れる原理と同じか? それぞれどのような原理が流れているか?
【Course format】 Theory 30:Case 40:Group Discussion 30:Guest 0:Outside Study 0(%) 【Course schedule】 Session 1 (6/15) [Overview of this Course] & [Core Technologies as a Base for International Management] (Kishimoto, Ogose)
What are the core technologies for successful overseas expansion? What is the logic behind core technologies for success? Session 2 (6/22) [Rational Motives for Internationalization and Selection of Countries to Expand] & [Determination of Target Customer Base and Differentiation Factors] (Kishimoto, Ogose)
What motives do companies have for internationalizing? Is it really appropriate to expand with that motive? What are the segments where accumulated technologies can be used? What differentiating factors should be used? Session 3 (6/29) [Building Customer Interface] & [International Division of Labor and Integration of Supply Chains] (Kishimoto, Ogose)
What kind of customer interface is needed to make people aware of the goodness of high-technology products and services? What is the international division of labor system that enables the creation of differentiators? Session 4 (7/6) [What and How of Technology Transfer] & [Cultivation of Operation Sites] (Kishimoto, Ogose)
What technologies are to be transferred to the field? How to transfer? How do we develop operational sites locally that can take advantage of the technology we have accumulated? Session 5 (7/13) [Impact of employment structure on technology] & [Localization of development function] (Kishimoto, Ogose)
What kind of technology accumulation locally might the adopted employment structure contribute to, and by what logic? What is the best way to achieve localization of the development function? What is an effective building process? Session 6 (7/20) [Control of Development from Home Country] & [Impact of Internationalization on Home Country Bases] (Kishimoto, Ogose)
What division of labor and innovations are needed to control development from the home country? How does internationalization affect the home country in terms of technology and development? What separates technology hollowing out from development revitalization? Session 7 (7/27) [Examples of actual overseas development] (Ogose and Kishimoto)
Session 8 (8/3) [Overall picture of patterns of expansion of large Japanese companies into emerging countries] & [Comparison of expansion into developed countries and expansion into emerging countries] (Kishimoto, Ogose)
What commonalities can be observed among Japanese companies that have successfully expanded overseas to emerging countries? What aspects of success and logic differ between expansion into developed countries and expansion into emerging countries?
Session 9 (8/10) [Comparison of expansion patterns between SMEs and large companies] & [Comparison of expansion patterns between US, European and Japanese companies] (Kishimoto, Ogose)
In what ways do the patterns of overseas expansion and the logic of success of small and medium-sized enterprises (SMEs) differ from those of large enterprises? Are the principles behind the patterns of overseas expansion of Western and Japanese firms the same as those that flow behind the patterns of overseas expansion of Western and Japanese firms? What principles flow from each?
授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
生越由美: Yumi Ogose: Drawing on her practical experience as a patent examiner, trial examiner, administrative officer in charge of law revision, and patent attorney, as well as her experience in supporting companies as a member of various councils and examination panels of the Ministry of Internal Affairs and Communications, Ministry of Economy, Trade and Industry, Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries, Cabinet Office, JST, and Tokyo, Saitama Prefecture, Yokohama City, she will teach the IP strategy, technology strategy, business strategy She will teach classes incorporating intellectual property strategy, technology strategy, and business strategy. 教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|