シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
海外展開基礎理論 (夏)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Fundamentals of Overseas Expansion for MOT (夏)
授業コード Class code
18MT026
科目番号 Course number

教員名
生越 由美、岸本 太一
Instructor
Taichi Kishimoto, Yumi Ogose

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 Summer Semester
曜日時限
土曜3限、土曜4限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)

概要 Description

本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、技術経営を行う上で海外展開の基礎理論を学ぶ。


Based on the aim of opening this course and its linkage with the objectives of the major, students will learn the basic theory of overseas expansion in MOT.

目的 Objectives
  • 本科目は、専門科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜3の⼒をつける。

  • 教育領域におけるCEO/COO、CTO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。

  • 具体的には、授業で紹介した基礎理論を理解し、それを海外展開や国際経営に関連する課題の把握や分析に、さらにいえば、海外展開とは直接関係のない業務に対しても、応用できるようになることを目指し、それらに必要な能力や知見を養う。
    • 各回の授業では、毎回必ず何らかの【ケーススタディー】あるいは【当てはめ分析】(=その回に紹介する【理論】を自社や自らの【実務】等に当てはめる形で行う分析)を行ってもらう。
    • そのケーススタディーや当てはめ分析を活用した議論の中で、アカデミックな教員(岸本)と実務経験を持つ教員(生越)が、各回の議論において、理論と実務の橋渡しをサポートする活動を、両専門の立場から行う。

  • 上記した能力や知見を養成する中で、長い時間軸で経営を考える能力、グローバルな視点、異文化コミュニケーションに関する知見についても、併せて養っていく。


  • This course is a specialized course and will develop 1-3 of the Diploma Policy.

  • Acquire CEO/COO, CTO, Entrepreneur, and other CXO/stakeholder-like knowledge in the education domain.

  • Specifically, students will understand the basic theories introduced in class and be able to apply them to understanding and analyzing issues related to overseas expansion and international management, and more specifically, to operations not directly related to overseas expansion, and will develop the abilities and knowledge necessary to do so.
    • In each class, students will be required to conduct some kind of "case study" or "application analysis" (i.e., an analysis in which the "theory" introduced in that session is applied to their own company or their own "practice").
    • In the discussions using the case studies and the application analysis, the academic faculty member (Kishimoto) and the faculty member with practical experience (Ogose) will support the bridge between theory and practice in each discussion from the standpoint of their respective specialties.

  • While cultivating the above abilities and knowledge, we will also cultivate the ability to think about management from a long time perspective, a global perspective, and knowledge of cross-cultural communication.

到達目標 Outcomes
  • 「目的」の部分で記載した能力や視点、知見を身につけることを、到達目標とする。

  • より具体的に表現すると、以下の2点が到達目標となる。

1.    実務において海外展開や国際経営に関連する問題に直面した際に、あるいは、自社および他社の事例において海外展開や国際経営に関連するトピックに関心を持った際に、特に技術経営の視点から、筋のよい導入的考察を行えるようになること。そのために有用なフレームワークや概念、基礎論理を習得すること。

  • 本科目で主に取り扱うトピックは、海外展開や国際経営に関連するテーマから、特に技術経営に関連するトピックを抽出する形で構成している。
  • 「授業計画」の部分に記載した各回のタイトルが、本科目で主に取り扱うトピックに該当する。

2.    授業で紹介された各内容(特に理論)を、海外展開とは直接関係のない業務に関する分析や考察に対しても、応用できるようになること。

  • こちらの【当てはめ分析】の機会も、第9回の授業およびそれ以外の回の授業におけるディスカッションの中で設ける。


  • The attainment objectives are to acquire the abilities, perspectives and knowledge described in the "Objectives" section.

  • More concretely expressed, the following two points are the attainment objectives.

1.    To be able to make a reasonable introductory discussion, especially from the viewpoint of technology management, when faced with problems related to overseas expansion and international management in practice, or when interested in topics related to overseas expansion and international management in the case studies of the company and other companies. To acquire frameworks, concepts and basic logics useful for this purpose.

  • The topics mainly covered in this course are structured in the form of extracting topics related to technology management in particular from those related to overseas expansion and international management.
  • The title of each session listed in the "Lesson Plan" section corresponds to the topics mainly handled in this course.

2.    To be able to apply each content (especially theory) introduced in class to analysis and discussion related to operations not directly related to overseas expansion.

  • Opportunities for this [application analysis] will also be provided in the discussion in the 9th class and in other classes.


卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容の⼀部を変更する場合がある。

  • 本科目は、授業の形態と準備学習、および両者の関係が、一般的な授業とはやや異なる可能性がある。ゆえに、イメージを掴んでもらうには、類似の形式で行った授業の動画を観てもらうとよいかもしれない。
【類似の形式で行った授業の動画のアップ先】

  • 関連科目:特になし。



  • Some of the content may be changed.

  • The format of the class, the preparatory study, and the relationship between the two may differ somewhat from that of a typical class. Therefore, to get an idea of what to expect, it may be helpful to watch a video of a class conducted in a similar format.
[Upload videos of classes conducted in a similar format at
http://www.taichikishimoto.work/pages/1686240/page_201802222203

  • Related subjects: none in particular.

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 全て回において何らかの事前課題を課す。それらの事前課題を行い、見直すことを、授業の準備学習および復習とする(毎週7時間程度)。

  • 各回の事前課題の内容や提出方法、提出時期、フィードバックの方法については、第1回の授業までに課題の詳細を記載したプリントを、別途LETUSにおいて配布する形で告知する。

  • 第1回にも、簡単な事前課題がある。この点については、LETUSにおいてプリントをアップするので、上記のプリントと共に事前に目を通し、事前課題を行い、第1回の授業に臨んでもらうことを求める。

  • 事前に読んでおく資料等がある場合は、それらの資料を少なくとも該当回を開講する2週間前までに配信する。(資料には、作成したオリジナルの教材も含まれる。)



  • Some sort of pre-assignment will be assigned for all sessions. Doing and reviewing those pre-assignments will be considered as preparatory learning and review for the class (about 7 hours each week).
  • The content of each pre-assignment, how and when it will be submitted, and how feedback will be provided will be announced separately in LETUS, with a printout detailing the assignment distributed prior to the first class.
  • There will be a brief pre-assignment in the first session as well. The printout will be uploaded on LETUS, and students are requested to read through it along with the above printout, do the pre-assignment, and come to the first class.
  • If there are materials, etc., to be read in advance, these materials will be distributed at least two weeks prior to the start of the relevant session. (Materials will also include original teaching materials that you have created.)


成績評価方法 Performance grading policy
  • 下記の3点で評価する。
1.    各回の事前提出レポート:40%、
2.    最終レポート:30%
3.    授業への議論への参加・貢献:30%

  • 事前課題・事後課題の告知方法については「準備学習・復習」を参照のこと。

  • 最終レポートについては、課題の詳細を第7回以降の授業の中で説明する。

  • 成績評価は原則として、それぞれの授業の回を主に担当した教員が行う。

  • 絶対評価で評価する。

  • Evaluation will be based on the following three points.
1.    Pre-submission report for each session: 40%
2.    Final report: 30%
3.    Participation and contribution to the lecture discussion: 30%.

  • Please refer to "Preparatory Study and Review" for the method of notification of pre-assignments and post-assignments.

  • For the final report, the details of the assignment will be explained in the 7th and subsequent classes.

  • Grading will, in principle, be done by the faculty member primarily in charge of each class session.

  • Evaluate by absolute evaluation.

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
オリジナルな教材等を使用する。
それらの教材の入手方法については、第1回の授業までにその詳細を記載したプリントを、別途LETUSにて配布する形で告知する。

Use original teaching materials, etc.
The availability of such materials will be announced in the form of a handout with details to be distributed separately on LETUS before the first class.
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials


  • 伊丹敬之・高橋克徳・西野和美・藤原雅俊・岸本太一著『サービスイノベーションの海外展開』 東洋経済新報社
  • 伊丹敬之編著(主担当の岸本も複数章を執筆)『日本型ビジネスモデルの中国展開』 有斐閣
  • その他の参考書については、授業にて随時紹介する。.
  • 以上の他にも参考文献は複数あるが、それらについては授業において適宜紹介する。


Yes

  • Itami Hiroyuki, Takahashi Katsunori, Nishino Kazumi, Fujiwara Masatoshi, Kishimoto Taichi. Service innovation no kaigai tenkai. Toyo keizai shinpousha(in Japanese).
  • Itami Hiroyuki(Eds.) Nihongata business model no chugoku tenkai. Yuhikaku(in Japanese).
  • Other reference books will be introduced in class as needed.
  • In addition to the above, there are several other reference books, which will be introduced in class as needed.

授業計画 Class plan

【授業形態】理論授業30:ケース授業40:グループ討論30:ゲスト0:校外学習:0(%)


【授業計画】

第1回(6/15)【本科目の全体像】&【国際経営のベースとなるコア技術】(岸本・生越)

  • オリエンテーションも兼ねる。

  • テーマに関連する基礎理論の紹介、それを応用したケーススタディー、およびそれに基づいたディスカッションを行う。

  • 取り扱う問いの一例
何が海外展開で成功するためのコア技術か? コア技術はどのような論理で成功につながるか?

第2回(6/22)【国際化の合理的動機と進出国の選択】&【狙う顧客層と差別化要因の決定】(岸本・生越)

  • テーマに関連する基礎理論の紹介、それを応用したケーススタディー、およびそれに基づいたディスカッションを行う。

  • 取り扱う問いの一例
企業はどのような動機で国際化するのか? その動機で進出して本当によいのか?
蓄積した技術が活きるセグメントとはどこか? どのような差別化要因で攻めるか?

第3回(6/29)【顧客インターフェイスの構築】&【サプライチェーンの国際分業と統合】(岸本・生越)

  • テーマに関連する基礎理論の紹介、それを応用したケーススタディー、およびそれに基づいたディスカッションを行う。

  • 取り扱う問いの一例
高技術の製品やサービスのよさを認識してもらうためには、どのような顧客インターフェイスが必要か?
差別化要因の創出を可能にする国際分業システムとは?

第4回(7/6)【技術移転のWhatとHow】&【オペレーション現場の育成】(岸本・生越)

  • テーマに関連する基礎理論の紹介、それを応用したケーススタディー、およびそれに基づいたディスカッションを行う。

  • 取り扱う問いの一例
どのような技術を現地に移転するか? どのように移転するか?
蓄積した技術を活かせるオペレーション現場を、現地にどのように育成するか?

第5回(7/13)【雇用構造の技術への影響】&【開発機能の現地化】(岸本)

  • テーマに関連する基礎理論の紹介、それを応用したケーススタディー、およびそれに基づいたディスカッションを行う。

  • 取り扱う問いの一例
採用した雇用構造は、現地におけるどのような技術の蓄積に、どのような論理で貢献しそうか?
開発機能の現地化を達成するための工夫とは? 効果的な構築プロセスとは?

第6回(7/20)【開発の本国からのコントロール】&【国際化の本国拠点への影響】(岸本・生越)

  • テーマに関連する基礎理論の紹介、それを応用したケーススタディー、およびそれに基づいたディスカッションを行う。

  • 取り扱う問いの一例
本国から開発をコントロールするためには、どのような分業体制や工夫が必要か?
技術や開発の観点から見た場合、国際化は本国へどのような影響を与えるか? 何が技術の空洞化と開発の活性化を分けるのか?

第7回(7/27)【海外展開の実例】(生越・岸本)

  • 実際に海外展開した中小企業や海外展開を支援している組織などの実例を学び、成功要因などについてグループディスカッションを行う。

第8回(8/3)【日系大企業の新興国展開パターンの全体像】&【先進国への進出と新興国への進出の比較】(岸本・生越)

  • テーマに関連する基礎理論の紹介、それを応用したケーススタディー、およびそれに基づいたディスカッションを行う。

  • 取り扱う問いの一例
新興国への海外展開に成功している日系企業には、どのような共通点が見られるか?
先進国への進出と新興国への進出では、成功のポイントや論理について、どのような部分がどのように異なるのか?
 
第9回(8/10)【中小企業と大企業の展開パターンの比較】&【欧米企業と日本企業の展開パターンの比較】(岸本・生越)
  • テーマに関連する基礎理論の紹介、それを応用したケーススタディー、およびそれに基づいたディスカッションを行う。

  • 取り扱う問いの一例
中小企業の海外展開のパターンと成功の論理は、大企業と比べて、どのような点が異なるのか?
欧米企業と日本企業の海外展開パターンの背後に流れる原理と同じか? それぞれどのような原理が流れているか?

  • 本科目全体のまとめも行う。


【Course format】

Theory 30:Case 40:Group Discussion 30:Guest 0:Outside Study 0(%)



【Course schedule】

Session 1 (6/15) [Overview of this Course] & [Core Technologies as a Base for International Management] (Kishimoto, Ogose)

  • It also serves as an orientation.

  • Introduction to basic theories related to the theme, case studies applying the theories, and discussion based on the case studies.

  • Examples of questions to be addressed
What are the core technologies for successful overseas expansion? What is the logic behind core technologies for success?


Session 2 (6/22) [Rational Motives for Internationalization and Selection of Countries to Expand] & [Determination of Target Customer Base and Differentiation Factors] (Kishimoto, Ogose)

  • Introduction of basic theories related to the theme, case studies applying the theories, and discussion based on the case studies.

  • Examples of questions to be addressed
What motives do companies have for internationalizing? Is it really appropriate to expand with that motive?
What are the segments where accumulated technologies can be used? What differentiating factors should be used?


Session 3 (6/29) [Building Customer Interface] & [International Division of Labor and Integration of Supply Chains] (Kishimoto, Ogose)

  • Introduction of basic theories related to the theme, case studies applying the theories, and discussion based on the case studies.

  • Examples of questions to be addressed
What kind of customer interface is needed to make people aware of the goodness of high-technology products and services?
What is the international division of labor system that enables the creation of differentiators?


Session 4 (7/6) [What and How of Technology Transfer] & [Cultivation of Operation Sites] (Kishimoto, Ogose)

  • Basic theories related to the theme will be introduced, case studies will be conducted applying the theories, and discussions will be held based on the case studies.

  • Examples of questions to be addressed
What technologies are to be transferred to the field? How to transfer?
How do we develop operational sites locally that can take advantage of the technology we have accumulated?


Session 5 (7/13) [Impact of employment structure on technology] & [Localization of development function] (Kishimoto, Ogose)

  • Introduction of basic theories related to the theme, case studies applying them, and discussion based on them.

  • An example of the questions to be addressed
What kind of technology accumulation locally might the adopted employment structure contribute to, and by what logic?
What is the best way to achieve localization of the development function? What is an effective building process?


Session 6 (7/20) [Control of Development from Home Country] & [Impact of Internationalization on Home Country Bases] (Kishimoto, Ogose)

  • Basic theories related to the theme will be introduced, case studies will be conducted applying them, and discussions will be based on them.

  • An example of the questions to be addressed
What division of labor and innovations are needed to control development from the home country?
How does internationalization affect the home country in terms of technology and development? What separates technology hollowing out from development revitalization?


Session 7 (7/27) [Examples of actual overseas development] (Ogose and Kishimoto)

  • Participants will learn about actual examples of SMEs that have actually expanded overseas and organizations that support overseas expansion, and have group discussions on success factors, etc.


Session 8 (8/3) [Overall picture of patterns of expansion of large Japanese companies into emerging countries] & [Comparison of expansion into developed countries and expansion into emerging countries] (Kishimoto, Ogose)

  • Introduction of basic theories related to the theme, case studies applying the theories, and discussion based on the case studies.

  • Examples of questions to be addressed
What commonalities can be observed among Japanese companies that have successfully expanded overseas to emerging countries?
What aspects of success and logic differ between expansion into developed countries and expansion into emerging countries?

 

Session 9 (8/10) [Comparison of expansion patterns between SMEs and large companies] & [Comparison of expansion patterns between US, European and Japanese companies] (Kishimoto, Ogose)

  • Introduction of basic theories related to the theme, case studies applying the theories, and discussion based on the case studies.

  • An example of the questions to be addressed
In what ways do the patterns of overseas expansion and the logic of success of small and medium-sized enterprises (SMEs) differ from those of large enterprises?
Are the principles behind the patterns of overseas expansion of Western and Japanese firms the same as those that flow behind the patterns of overseas expansion of Western and Japanese firms? What principles flow from each?

  • The entire course will also be summarized.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

生越由美:

特許審査官、審判官、法律改正担当などの行政官、弁理士としての実務経験、総務省、経済産業省、農林水産省、内閣府、科学技術振興機構、東京都、埼玉県、横浜市の各種の審議会、審査会等の委員としての企業支援の経験を活かし、知財戦略、技術戦略、事業戦略を踏まえて授業を行う。


Yumi Ogose: Drawing on her practical experience as a patent examiner, trial examiner, administrative officer in charge of law revision, and patent attorney, as well as her experience in supporting companies as a member of various councils and examination panels of the Ministry of Internal Affairs and Communications, Ministry of Economy, Trade and Industry, Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries, Cabinet Office, JST, and Tokyo, Saitama Prefecture, Yokohama City, she will teach the IP strategy, technology strategy, business strategy She will teach classes incorporating intellectual property strategy, technology strategy, and business strategy.


教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N