![]() 教員名 : 山口 順之
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
イノベーション・チーム・ラボ (博)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Innovation Team Lab (博)
授業コード Class code
99KTD15
科目番号 Course number
L3LBART540
教員名
平塚 三好、渡邉 万里子、井出野 尚、山口 順之
Instructor
Nobuyuki Yamaguchi, Miyoshi Hiratsuka, Mariko Watanabe
開講年度学期
2023年度後期
Year/Semester
2023/2nd Semester
曜日時限
火曜4限
Class hours
Tuesday/4th
開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用物理学専攻(一般教養科目)、工学研究科(一般教養科目)、先進工学研究科(一般教養科目)
A course of liberal arts, the Department of Applied Physics, Graduate School of Science A course of liberal arts, the Graduate School of Engineering A course of liberal arts, the Graduate School of Advanced Engineering 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業
概要 Description
日本の経済は大きな曲がり角に入りつつあり、これまでのような大企業がすべてであるといった価値観は通用しなくなっている。その背景にはグローバルエコノミクスがあり、企業活動も集中から分散に変貌していることにある。本学の大学院生に求められることは、その優れた研究力に加え、研究成果を社会に還元できる力と新しいビジネスを立ち上げられる力に他ならない。
そこで、研究成果の中にある「シード」を社会に役立て、ビジネスに結びつけるためのビジョンを描けるように、問題の発見とその解決のための考える力を養う。 理工学系の複数の専攻からの大学院生が主体となる講義だが、経営学部の学部生にも入ってもらい、専門領域と年齢が異なる学生とが協力してプロジェクトを進める力を身につける。 As Japanese economics is becoming global, it is requested for students to contribute to social innovations by using research results. In this class, by understanding seeds in laboratories, discover a social problem and solve it with business model throughout group works. In proposing a project, not only engineering students but also management students join to build a team. Cooperation of students with different specialties and ages is necessary. 目的 Objectives
将来、起業家あるいは大企業内のプロジェクトリーダーとなって日本を支え、持続的に発展させることができるようになるために、研究成果を社会に還元できるイノベーション力と経営者となるための力を養うことを目的として、本講義を設ける。
For the student who wants to become an entrepreneur or a project leader in big companies, this class aims to strengthen the innovation abilities of individuals. Knowledge for entrepreneur, interview skills, and presentation skills are accelerated. 到達目標 Outcomes
・起業家やプロジェクトリーダになる上での基本的な知識を身につけることができる。
・専門性の高い技術シーズの内容を十分理解し、研究者に適切な質問ができる。 ・技術シーズで解決できそうな問題を見つけ出し、具体的な解決策を提案できる。 ・専攻が異なる学生とグループワークを通して、チーム力によって問題解決策を提案できる。 ・インタビューを通して、第3者に意見を求めることができるようになる。 ・ビジネスコンテストに応募して、プレゼンテーションできるようになる。 Outcomes are expexted as follows, Obtain the fundamental knowledge for entrepreneur and project leader Understand a technical seeds in laboratories and make questions to researchers Find a problem to be solved by technical seeds and propose a realistic solution Build a team with students in various department to propose a solution for specific problem Collect opinions from others by making interview Apply a business contest and present strategies/methods 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
本講義は葛飾キャンパスまたは神楽坂キャンパスで開講し、原則として遠隔講義形式で相手キャンパスに配信される。ただし、最終回のプロジェクト発表会は葛飾キャンパスで実施される。
定員は40名とし、希望者が多数の場合には抽選となる。 経営学部の学生とのグループワークはネットを介したビデオミーティング、チャット、SNSを利用して行う。 LETUS上で配布する資料を内容を理解の上、当日閲覧できるようにすること。出席して聴講し、討議に参加し、アンケート記載、レポート提出を行うことで成績評価する。なお、講義中に電子的に回答を求めることがあるので、学内ネットワークを利用できるPC/スマホを持参すること。 This class is held in Katsushika campus or Kagurazaka campus. Students can attend the class throughout remote lecture distribution system from either campus. It is strongly recommended to join the final presentation held in Katsushika campus. Maximum number of students is limited to 40. The group work will be done throughout video meeting, chat system, SNS and so on. All copies for this class are distributed on LETUS. Students are recommended to understand copies, join discussions, answer questionnaires, and submit reports. All students should bring their own device such as PC and smart phone for answering questionnaires in real time. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-
準備学習・復習 Preparation and review
LETUS上に事前登録される資料を、予め読んでおくこと。特に英語の資料は、事前に内容を理解しておくこと。
レポート提出の指示があった場合には、復習の上必ず提出のこと。 Copies on LETUS are written in Japanese or English. Before the class, students should understand the copies. If needed, report submission is requested for evaluation. 成績評価方法 Performance grading policy
授業後のLETUS上で行うアンケート10%、レポート50%、グループワークにおける積極性10%、最終回のプレゼンテーション貢献度30%として評価する。
Evaluated by questionnaires(10%) , reports(50%), contribution in group works(10%), and contribution for final presentation(30%). 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
毎回、必要に応じて指示する
授業計画 Class plan
1. 技術を社会に還元することの大切さ
2. イノベーションの実例紹介 3. 問題の発見と未来を考える 4. 東京理科大学の研究とシードについて 5. 研究シードから製品/サービスを探る 6. ベンチャー企業が考えるべき8つのポイント 7. マーケティングの基礎 8. 知的財産とは? 9. 製品とサービスの概念 10. プロジェクトの顧客は誰だ 11. 製品からどうやって収益を上げるか 12. プロジェクト提案の集約とピッチの準備 13. ピッチの練習とフィードバック 14. ファイナンスとビジネスモデル 15. 最終発表会 ※ゲスト講師の都合で内容が前後する可能性あり 1. Importance of solving social problems by technologies in laboratory 2. Introduction and Example of Innovation 3. Thinking about Social Problem and Future 4. Overview of Researches and Seeds in TUS 5. Finding Products/Service based on Seeds 6. 8 Points to be considered in creating Venture Company 7. Fundamentals of Marketing 8. Fundamentals of Intelligent Property 9. Concepts of Products/Service 10. Target Customers of Project 11. Business Plan for Products/Service 12. Project Proposal and Pitch Preparation 13. Mini-Presentation and Feedback 14. Finance and Business model 15. Final Presentation 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
この講義は、2016年度にマサチューセッツ工科大学教授のクスマノ先生によってデザインされたものである。2017年度からは経営学部と共同で開講している。2018年度からは、複数の専攻の一般教養科目となったために、上限人数を40名とした。
This class was designed by Prof. Michael Cusumano, professor MIT Sloan in 2016. |