シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
国際政治特論 (博)(前期火4)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Lecture on InternationalRelations (博)(前期火4)
授業コード Class code
99KTD10
科目番号 Course number
L3LBART535

教員名
松本 朋子
Instructor
Tomoko MATSUMOTO

開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
2023/First Semester
曜日時限
火曜4限
Class hours
Tuesday, Fourth period

開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用物理学専攻(一般教養科目)、工学研究科(一般教養科目)、先進工学研究科(一般教養科目)

A course of liberal arts, the Department of Applied Physics, Graduate School of Science
A course of liberal arts, the Graduate School of Engineering
A course of liberal arts, the Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業/On-site class
現時点では対面を予定していますが、状況に応じ変更の可能性があります。  

概要 Description
科学と社会はどのように相互に影響を及ぼし合っているのでしょうか。産業革命から近年進みつつある情報革命までを追いかけながら、その相互作用を学び、科学の力で社会問題の解決に資する方法について論じます。

How do science and society influence each other? The course studies this interaction from the Industrial revolution to the present Information revolution, and discusses ways to solve our social problems using science.
目的 Objectives
-科学と社会がどのように相互に影響を及ぼし合っているのかについて自分なりの見解を説得的に述べることができる。
-現在の世界の問題の解決に役立つ技術を普及させるために必要な、エビデンスに基づいた公共政策を提案することができる。

-Make your own persuasive argument about how science and society interact each other.
-Propose evidence-based policies to disseminate new technologies that solve the current world problems.
到達目標 Outcomes
-理解する力: 幅広い分野の論文を読解し、議論を説明することができる。
-分析する力: 新しい現象が社会にもたらす効果を多角的に考察できる。
-論述力: 自らの思考を論理的に説得的に伝えることができる。

-Read journal articles in various fields and summarize the ideas.
-Analyze the impacts of science and technology on society from various aspects.
-Develop an argument logically and persuasively.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
-特に予備知識は必要ありません。
-授業における態度が大きく成績に反映するので、積極的に参加してください。

-No prior knowledge of social science is required.
-Participation in class discussions is mandatory.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion
-

準備学習・復習 Preparation and review
【準備学習・復習】(毎週4時間程度)
本講義では、授業内容について更に思考を深めてもらうことを目的に、学期中にいくつか小課題と、そして、学期末に、授業中に紹介した論文・書籍の書評の提出を義務付けます。
書評で選んだ論文・書籍以外についても、積極的に読み進めてください。
【その他】
社会に対する関心を持ってもらうために、できるだけ最新の事例を取り上げる予定なので、ご自身でも新聞やテレビニュースに触れる努力をしてください。

【Preparation & Review】 Four hours per week on average
-You are required to submit some very short essays, and one review essay demonstrating your rich understanding of each topic.
-You are encouraged to read as many journal articles and books from the reading list as possible.
【Additional tip】
This course introduces many current issues to stimulate your interest in society; you are therefore expected to learn about these issues on your own as well, by reading newspapers and watching the news on TV.
成績評価方法 Performance grading policy
<小課題(40%)+書評(20%)+試験(40%)>
この授業では三種類のタスクを課します。この目的は、授業内容の理解を深めるとともに、自分の見解を論理的に記述する能力を向上させること、そして、みなさんが授業に能動的に参加する機会を提供することにあります。
・小課題(40%)
本講義では4回課題を課します。提出期限は最終課題を除き、翌週月曜日正午までです。
・書評 (20%)
LETUSにアップした論文・書籍の中から一つ選び書評を書いてもらいます。1500~3000字程度のものを想定しています。英語で提出も認めてます(その場合は800-1500words)。内容は、論文・書籍の要約と、その論文・書籍の功績/問題点/未解決の課題(/余裕があればその後の関連研究の紹介)をまとめたもの。締切は7月31日です。英語で出す場合は、Writefullツールを使い、英文校正を修正してから提出ください。
・試験(40%)
本講義では毎回選択式オンラインミニテストを行います。講義内容を踏まえて、授業で扱った様々な社会問題や概念、理論に関する基礎知識を問います。最終授業では選択式オンラインテストの拡大版を実施します。

<Short essays (40%) + Review essay (20%) + Exams (40%)>
Your assignments are divided into three parts: short essays, a review essay, and a final exam. The goals of these assignments are to cultivate a better understanding of this course, enhance your academic writing, and provide you with chances to actively participate in class.
-Short essays (40%)
You are required to submit four to four short essays that can be finished within thirty minutes except the last one. Basically those are to be submitted by the following Monday noon.
-Review essay (20%)
You are required to submit one review essay. You need to pick one journal article or book that uploaded to the LETUS class platform. The length of the essay is 1500-3000 characters [in Japanese]. You are allowed to submit the essay in English, and in this case the length is 800-1500 words. The review essay is expected to consist of a summary, contribution, problems, and the (possible) future works of the article/book (and if possible overview recent studies with regard to the paper/book). This is due on July 31st.
-Exams (40%)
Every week you will be asked to take a very short exam by online. In the exams, you will be asked to show your understanding of various social problems, concepts, and theories introduced in class. The exams are open-book. In the last class, you will be assigned to take a longer-version.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
Reading lists can be accessed via LETUS
書評の対象ではない文献については、授業中に紹介します。
Items that need not be read may be introduced in each class.

授業計画 Class plan
-第1回 イントロダクション
最初に、授業の概要、議論の進め方、授業の評価方法を説明し、本講座のテーマである「科学技術と社会」について皆さんと議論します。

<第I部: 科学技術と経済: 科学技術の発展は利益の公平な分配を約束するものではない>
-第2回 産業革命と「分業」
技術の発展は全ての人の利益となるのでしょうか。イギリスで生じた産業革命を振り返り、産業革命に伴い進んだ「分業」について、考察します。

-第3回 科学技術の発展と国際的な経済格差
 技術発展は途上国の利益となり得るのでしょうか。技術革新と「分業」が国際貿易にもたらす影響を分析します。

-第4回 科学技術の発展と国内の経済格差
技術革新は貧困層の利益となるのでしょうか。国内の経済格差、社会的流動性、雇用に及ぼす影響について考えます。

<第II部: 科学技術と国家: 資本家にとっての国家の必要性を規定する科学技術>
-第5回 貧困層にとっての政府のニーズ ~社会福祉
経済的不平等を是正するという政府の役割は古来から当たり前と認識されていたわけではありません。政府の再分配政策はどのように変化してきたのかを分析します。

-第6回 資本家にとっての政府のニーズの変化 ~近代国家の形成
政府からの福祉の提供を必要としない資本家が求める政府の役割とは何で、どのように変化してきたのかを分析します。

-第7回 科学技術の発展と国家と戦争
科学技術の発展がもたらした影響の一つとして看過できないものが戦争です。戦争を遂行する国家と科学技術の関係性について、議論します。

-第8回 国家の退場!?
科学技術の発展が20世紀後半に推し進めた戦争の変質、グローバル化が、資本家と国家の関係にどのような変化をもたらしているのかを検討します。

<第III部: 科学技術と社会: 市民の意見や行動を左右する情報技術>
-第9回:SNSと新たな市民活動の形態
1990年代に登場したSNSが従来の市民の集団行動にどのような変化をもたらしているのか議論します。

-第10回: 情報革命と分断社会
近年の情報処理技術の発展は社会をよりよくしていると同時に新たな問題も引き起こしています。その一つとして近年論議に上がることが多い「分断社会」について検討します。

<第IV部 科学の力で社会問題の解決に資する>
第11回: 次世代技術を普及させる公共政策の実現とは
限られた資源で最大のパフォーマンスを示すには、政府の積極姿勢を促すのに加えて、証拠に基づく政策立案が不可欠です。根拠を示すとは因果関係を示すことであり、そのためには実験が必要となります。制約の多い社会科学において、どのように社会科学者が実験を行なっているのか、フィールド実験や擬似実験といった手法を紹介しながら、Evidence based policy making (EBPM)についておさらいします。

-第12回: 社会の問題解決に資する技術開発を考える~環境問題
資源の制約があり、その資源が不足している時、私たちはもはや外交的に問題を解決することは不可能なのでしょうか。環境問題を例に、この問題を打開する科学技術の可能性を議論します。

-第13回 普及しにくい技術を普及させる上での公共政策の重要性~環境問題
良い技術を開発すれば必ず世界に普及する、本当にそうでしょうか。私たちは長期的利益よりも短期的利益を優先しがちです。他者への利益より自身の利益を優先しがちです。社会に利益をもたらす技術でも資本家の利益にならない、あるいは、短期的不利益を伴うものならば普及しないかもしれません。環境問題を例に、普及しにくい技術の普及に有効な公共政策を検討します。

-第14回 科学技術政策はどうあるべきか
社会に多大な影響を及ぼす科学技術のあり方はどうあるべきか、議論は様々です。戦前戦後の日本政策を振り返りながら、科学技術を促す政策のあり方を議論します。

-第15回到達度の確認と総括
本講義の到達度を確認し、これまでの内容について総括します。

1. Introduction
The first class provides the course description, the class plan and assessment, and introduce the course theme, "Science, Technology, and Society"

<Section I> Science, Technology and economy: Progress in science and technology may not benefit the poor
2. The Industrial revolution and "division of labor"
Does progress in science and technology benefit all people? Going back to the Industrial revolution, we will examine how the revolution promoted "division of labor," and its impact.

3. Progress in science and technology and international inequality
Does progress in science and technology benefit developing countries? We will analyze the impact of technology innovation and "division of labor" on international trade.

4. Progress in science and technology and domestic inequality
Does progress in science and technology benefit the poor? We will analyze the impact on domestic inequality, social mobility, and employment.

<Section II> Science, technology, and state: Science and technology influences a country’s role
5. Government role for reducing poverty ~Social welfare policies
Redistribution policies have not been recognized as a major government role until recently. We will overview the transformation of social welfare from ancient times to the 20th century.

6. Transformation of government role in a capitalist economic system ~Modern nation state building
Provision of social welfare is not necessary for capitalists in principle; what then, is the proper government role in capitalist economic systems, and how did it change during the recent few centuries?

7. Progress in science and technology, states, and war
One of the biggest impacts of the progress in science and technology would be on war technologies and strategies. We will discuss the relationship between states and science and technology with regard to war.

8. Retreat of the state!?
We will discuss how the recent progress in technologies and globalization has greatly changed the relation between capitalists and states.

<Section III> Science, technology, and society: The influence of information technology on people’s opinion and behavior
9. Social networking service and new style of citizen movements
We will discuss how social media emerging in the 1990s changed the style of citizen movements.

10. The Information revolution and emergence of a divided society
The recent progress in information technology greatly improves society, but also poses new social problems, one of which might be today's divided society. This class examines a negative impact of this technological advance.

<Section IV: Using science to solve social problems>
11. Develop public policies to support the innovation of new technologies for achieving sustainable development
Our resources for the achievement of sustainable development are limited; it is thereby necessary to foster a positive attitude of the government as well as allocate the resources most effectively based on credible evidence. Credible evidence is evidence that demonstrates a causal mechanism. Therefore, we cannot make policies based on evidence without experiments. This class introduces some experimental methods used by social scientists (e.g. field experiment and quasi-experiment), provides an overview of the restrictions on experiments in the field of social science, and lastly elaborate the increasing importance of the evidence based policy making.

12. Develop new technologies to solve social problems ~ environmental problems
Suppose that resources in our society are limited and not enough for the use of all. In this situation, do you think that there is no possibility to find a solution? Technology and science in your hand may break a deadlock. We will discuss the issue using environmental problems as an example.

13. Importance of public policies for technology dissemination ~ environmental problems
As long as inventing good technologies, will people be willing to introduce it? Yes and No. Sometimes even though people recognize the importance of the new technology, still people hesitate to introduce it perhaps due to the short-term cost and/or perhaps due to the strong opposition of a small interest group. In this class we will discuss the role of public policies for solving the problem.

14. Ideal policies of science and technology
This course overviews how science and technology influence our economy, politics, and society. The last question that we tackle with is the ideal of science and technology policies. Looking back to our history, we will discuss the merits and demerits of Japanese policies.

15. Final exam & Wrap up!
The final online examination will be set.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-/AI英文校閲ツール Writefull
-

備考 Remarks