![]() 教員名 : 鈴木 公明
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
科学技術と社会 (後・木3)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Science,Technology and Society (後・木3)
授業コード Class code
99K1501
科目番号 Course number
L1IDSTSb01
教員名
鈴木 公明
Instructor
Prof. Kimiaki SUZUKI
開講年度学期
2023年度後期
Year/Semester
2022, 2nd Semester
曜日時限
木曜3限
Class hours
Thursday, 3rd
開講学科・専攻 Department
理学部第一部(一般教養科目)、経営学部(一般教養科目)
A course of liberal arts, the Faculty of Science Division Ⅰ A course of liberal arts, the School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業/On-site class
概要 Description
研究・開発成果をビジネス上の成果に結びつけるイノベーションについて、その観点および手法の歴史的変遷を概観すると共に産業上の意義を理解し、「デザイン思考」について、講義とワークショップを通じてその基本的知識・スキルを修得するとともに、企業活動が社会課題の解決に変化している実態を調査し、さらに、起業時に必要な知財マネジメントの基礎を理解することを目指す。
目的 Objectives
イノベーションについてその観点および手法の歴史的変遷を理解し、「デザイン思考」「意味のイノベーション」の基本的知識・スキルおよび起業時に必要なマネジメントの基礎を修得することを目的とする。
以下の教育目標と関連している。 1.専門分野の枠を超えて広い視野で多元的・複眼的に自然・人間・社会を俯瞰できる能力 3.課題を自ら発見し、主体的に考え、解決に取り組むための論理的・批判的思考力 4.正解のない課題に対しても積極的に挑むための判断力・行動力 到達目標 Outcomes
イノベーションについてその観点および手法の歴史的変遷を理解し、「デザイン思考」「意味のイノベーション」の基本的知識・スキルを修得し、起業時に必要なマネジメントの基礎を修得する。
以下の教育目標と関連している。 1.専門分野の枠を超えて広い視野で多元的・複眼的に自然・人間・社会を俯瞰できる能力 3.課題を自ら発見し、主体的に考え、解決に取り組むための論理的・批判的思考力 4.正解のない課題に対しても積極的に挑むための判断力・行動力 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
S:一般能力 B:教養 K:豊かな教養 OS:一般能力 OK:豊かな教養 2S:幅広い視野と高い倫理観に基づく教養力 2B:教養に関する理解 2K:基礎学力 MS:教養学力 BE:幅広い教養 ID:教養学力
履修上の注意 Course notes prerequisites
事前に配布する資料を十分予習し、課題に取り組んだ上で受講することを求める。全講義に参加できることを前提とする。
Students are required to pre-study materials to be distributed in advance. It is assumed that students will be able to attend all lectures. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-
準備学習・復習 Preparation and review
事前に配布する資料を十分予習し、課題に取り組んだ上で受講することを求める。
Students are required to pre-study materials to be distributed in advance. 成績評価方法 Performance grading policy
授業貢献(講義に参加し、質問し、議論に加わること、受講レポートに表された理解度等)を50%、各種課題レポート(中間・期末ほか)を50%として評価する。単位取得には、11回以上の出席を要す。主な質問への回答は、LETUSに掲載する。
Class contribution (participation in lectures, asking questions, participating in discussions, level of understanding expressed in reaction papers, etc.) will be evaluated as 50%, and various reports (mid-term, final, etc.) will be evaluated as 50%. Attendance of 11 or more lectures is required to receive credit. Examples of answers to reports, evaluation points, and answers to major questions will be posted on LETUS. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
特に指定しない。
授業計画 Class plan
第1回 ガイダンス イノベーション観の変遷
現代までのイノベーション観の変遷を追うことにより、科学技術と社会との関係を概観し、今後のイノベーションの在り方を考える。 第2回 人間を取り巻く環境の捉え方(特別講師:早川克美氏) 「人と情報」「人と空間」の適切な関係を構築するデザイナー、「学びを支援する環境のデザイン」をテーマにした研究者、「身の回りの環境を常に新鮮な目で捉えるデザインの感性・知性を育む学び」を支援する教育従事者のお立場から、イノベーションと社会の関係についてご講義いただく。 第3回 イノベーションの実践:デザイン思考(1) 「デザイン思考」とは、ビジネス・製品の問題を解決するためにデザイナーが実践してきたエスノグラフィ、ブレーンストーミング、プロトタイピング等を組み合わせたイノベーション手法である。デザイン思考の概念と標準的なプロセスを理解する。 第4回〜第6回 イノベーションの実践:デザイン思考(2)(3)(4) 4〜5名のグループに分かれ、グループごとのテーマに沿って、ビジネス・製品・サービスの問題を発見し、解決するためにデザイン思考について、エスノグラフィ、ペルソナ設定、問題定義、ブレーンストーミング、プロトタイピング、プレゼンテーション、相互フィードバックを実践し、組織的な創造力を高めるための基礎的スキルを身に付ける。 第7回 イノベーションと社会課題の解決 イノベーションの目的が、個別商品・サービスの改善から社会課題の解決にシフトしてきている現状を考察し、イノベーションの意義を検討する。 第8回 イノベーションと社会課題の解決(特別講師:眞部達也氏) 技術的イノベーションによる社会課題解決の実践例について、社会背景、開発動機、開発プロセス、法的保護、市場投下後の反響等についてご講義いただく。 第9回 社会課題・顧客経験とICT(1) ICTを活用して社会課題の解決や顧客経験を企業経営および商品・サービス開発に活かしている実態を調査し、産業界における顧客経験に係る取り組みの実態を把握する。 第10回・第11回 社会課題・顧客経験とICT(2)(3) 第8回の調査結果をグループワークにより集約して、産業界における顧客経験とICTに係る将来像を考える。 第12回 ビジネス起業体験(1)(特別講師:渡邉知子氏) グループワークにより起業を想定し、提供する製品・サービスを考え、ブランド名を決定し、知的財産クリアランス(検索)を行うための講義、グループ分けを行う。 第13回 ビジネス起業体験(2)(特別講師:渡邉知子氏) グループディスカッション・ワーク、個別アドバイス。 第14回 ビジネス起業体験(3)(特別講師:渡邉知子氏) 各グループのビジネスモデル、検討結果等についてプレゼンテーションを行い、質疑、フィードバックを行う。 第15回 総合 「意味のイノベーション」の考え方を学び、全15回の講義を総括する。 Session 1: Guidance Transition of Views on Innovation By tracing the transition of views on innovation up to the present day, this lecture will provide an overview of the relationship between science and technology and society, and consider the future of innovation. Session 2: How to understand the environment surrounding humans (Special lecturer: Ms. Katsumi Hayakawa) Katsumi Hayakawa will give a lecture on the relationship between innovation and society from the perspectives of a designer who builds appropriate relationships between "people and information" and "people and space," a researcher who focuses on "designing environments that support learning," and an educator who supports "learning that fosters sensitivity and intelligence in design that constantly looks at the environment around us with a fresh eye. The lecture will focus on the relationship between innovation and society. Session 3: Innovation Practice: Design Thinking (1) Design Thinking" is an innovation method that combines ethnography, brainstorming, prototyping, and other techniques practiced by designers to solve business and product problems. Students will understand the concept and standard process of Design Thinking. Session 4-6 Innovation Practice: Design Thinking (2) (3) (4) In groups of 4-5 participants, practice ethnography, persona setting, problem definition, brainstorming, prototyping, presentation, and mutual feedback on design thinking to discover and solve business, product, and service problems according to each group's theme, and and acquire basic skills to enhance organizational creativity. Session 7: Innovation and solving social issues Examine the current situation in which the purpose of innovation is shifting from improving individual products and services to solving social issues, and examine the significance of innovation. Session 8: Innovation and Solving Social Issues (Special lecturer: Mr. Tatsuya Manabe) Lecture on practical examples of solving social issues through technological innovation, including social background, motivation for development, development process, legal protection, and reactions after market launch. Session 9: Social Issues, Customer Experience and ICT (1) The actual situation of the utilization of ICT to solve social issues and customer experience in corporate management and product/service development will be investigated to grasp the actual situation of customer experience-related efforts in the industrial world. Session 10 and 11: Social Issues, Customer Experience and ICT (2) (3) Group work will be conducted to consolidate the results of the survey conducted in the 8th session, and to consider the future image of customer experience and ICT in the industrial world. Session 12: Business start-up experience (1) (Special lecturer: Ms. Tomoko Watanabe) Group work will be conducted on the assumption of starting a business, and participants will think about the products and services to be offered, decide on brand names, and attend lectures and groupings for intellectual property clearance (searches). Session 13: Business Entrepreneurship Experience (2) (Special lecturer: Ms. Tomoko Watanabe) Group discussion, work, and individual advice. Session 14: Business start-up experience (3) (Special lecturer: Ms. Tomoko Watanabe) Presentation of each group's business model, results of study, etc., followed by Q&A and feedback. Session 15: Synthesis The course will cover the concept of "innovation of meaning" and summarize all 15 lectures. 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
企業知財部員(精密機械)の経験を活かして、発明発掘、特許出願、権利活用、紛争処理について講義する。
特許庁審査官(特許、意匠)の経験を活かして、特許要件、登録要件の判断基準について講義する。 弁理士の経験を活かして、発明発掘、特許出願代理、知財契約、紛争処理について講義する。 研究所長(知的財産)の経験を活かして、知的財産に係る国際動向について講義する。 経済産業省水際取締委員(不正競争防止法)の経験を活かして、商品形態模倣、商品等表示の混同惹起行為・冒用の問題について講義する。 試験委員(弁理士、知財検定)の経験を活かして、知的財産制度全般を講義する。 客員研究員(政策ビジョン)の経験を活かして、商品・サービス開発と知的財産との関係について講義する。 商品開発コンサルタントの経験を活かして、商品開発によって生まれる知的財産の保護について講義する。 企業研修講師(知的財産)の経験を活かして、アクティブラーニング形式の授業展開をファシリテートする。 弁理士・コンサルタントの経験を活かして、起業に必要な事業構想の基礎を講義する(特別講師:渡邉氏) デザイナー・デザイン教育者の経験を活かして、イノベーションと社会の関係について講義する(特別講師:早川氏)。 発明家、起業家、経営者の経験を活かして、社会課題解決の実践例について講義する(特別講師:眞部氏) Lectures on discovery of inventions, patent applications, utilization of rights, and dispute resolution, making use of the experience of corporate intellectual property staff members (precision machines). Using the experience of the Patent Office examiners (patents and designs), lectures will be made on criteria for judging patent requirements and registration requirements. Lectures on invention discovery, patent application agent, IP contract, and dispute resolution, making use of the patent attorney's experience. Using the experience of the research director (intellectual property), lectures on international trends related to intellectual property. Using the experience of the Ministry of Economy, Trade and Industry Water Control Commission (Unfair Competition Prevention Act), lectures will be given on the problems of product form imitation, confusion of labeling of products, etc. Lectures on the entire intellectual property system, making use of the experience of the examination committee (patent attorney, intellectual property certification). Lectures on the relationship between product and service development and intellectual property using the experience of visiting researcher (policy vision). Using the experience of product development consultants, lectures on the protection of intellectual property created by product development. Facilitate the development of active learning classes by leveraging the experience of corporate trainers (intellectual property). Lectures on basics of business concepts necessary for starting a business, making use of the experience as a patent attorney and consultant (Special lecturer: Ms. Watanabe). Lectures on the relationship between innovation and society, making use of the experience as a designer and design educator (Special lecturer: Ms. Hayakawa). Lectures on practical examples of solving social issues, making use of the experience as an inventor,entrepreneur and corporate executive (Special lecturer: Mr. Manabe) 教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
特別講師(ゲスト)のスケジュール変更等に伴い、開講順序・講義内容が変わる場合があります。
The schedule is subject to change depending on the availability of special lecturers. ・履修希望者が30名を超える場合には、抽選を行う。 |