シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
上級ゼミナール2A 大江研
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
上級ゼミナール2A 大江研
授業コード Class code
998FC27
科目番号 Course number
86GRRES601

教員名
大江 秋津
Instructor
Akitsu Oe

開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
The first semester in 2023
曜日時限
集中講義
Class hours

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 経営学専攻

Department of Management, Graduate School of Management
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業/On-site class
新型コロナウィルスの感染状況、教員の体調不良、学会発表などにより、オンライン対応とする場合がある。

概要 Description
修士論文論文必要な様々な統計分析手法とデータ収集方法を相互に教えあうことで習得し、教員が指定した外部学会における発表を目標に成果物を作成する。

Students learn various statistical analysis methods and data collection methods necessary for their master's thesis by teaching each other. Students have to prepare a report to be presented at an external conference designated by the instructor.
目的 Objectives
ネットワーク分析、テキストマイニング(テキストマイニングスタジオ)、共分散構造分析、地理空間加重回帰分析(ArcGIS)といった様々な分析スキルや、Orbis、Bloombergといったデータベース活用スキルの獲得と、教員が指定した外部学会における発表とする。
本学科のディプロマ・ポリシーにrめる『グローバル化や地球環境問題など広範かつ多様なビジネス環境で発生している諸々の問題に対して自然科学及び社会科学の知識を活用して解明するという基本的方針の下で理論的かつ実践的な考え方を身に付けている。』を実現するための科目である。
Students will acquire various analytical skills such as network analysis, text mining (Text Mining Studio), covariance structure analysis, geospatial weighted regression analysis (ArcGIS), and database utilization skills such as Orbis and Bloomberg, as well as presentations at external conferences as assigned by the faculty.
This course is designed to fulfill the department's diploma policy, "Students will acquire theoretical and practical thinking based on the basic policy of applying knowledge from the natural and social sciences to solve various problems arising in a broad and diverse business environment, such as globalization and global environmental issues.
到達目標 Outcomes
1. 論理的思考に基づいてリサーチ・デザインを設計することができる。
2. 効果的なプレゼンテーションを行うことができる。 
3. 個人でするよりも、チームとして高い成果を出すことができる。
1. Students are able to design research designs based on logical thinking
2. Students will be able to give effective presentations 
3. Students will be able to achieve better results as a team than individually.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
1. 主体的に議論に関わり、積極的に発言・提案すること。
2. 準備を含め、ゼミナールに参加する時間を確保すること。
3. 提出物は、相互学習のために全員に公開する。 
1. Students should be proactively involved in discussions and actively speak up and make proposals.
2. Students should set aside time for participation in the seminar, including preparation.
3. Students must make their submissions available to all for mutual learning.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
発表者は発表準備に対して、数時間程度の作業が必要になる。
発表者が出す課題については、2時間程度の作業時間を目安とする。
発表者がだした課題の採点は発表者が行い、教員に報告をする。
Presenters will need to work for several hours in preparation for their presentations.
Presenters are expected to spend approximately two hours working on the issues they will present.
The presenter will grade the proposals and report back to the faculty.
成績評価方法 Performance grading policy
発表者がだした課題(30%)と期末に提出する個人レポート(30%)、発表(30%)、教員が指定する外部学会発表への取り組み(10%)で評価する。欠席が4回以上でDもしくは−とする。−の条件は、期末の個人レポートを提出していない場合や、発表をしていない、宿題の提出率が50%以下のいずれかの場合とする。

Evaluation will be based on assignments made by the presenter (30%), individual reports to be submitted at the end of the term (30%), presentations (30%), and efforts to present at external conferences designated by the instructor (10%). A grade of D or - will be given for four or more absences. A - will be given for failure to submit a final individual report, for failure to make a presentation, or for failure to submit 50% or less of homework assignments.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
自身が得意とする分析手法を各自が2回にわたって説明・演習をする。
必要に応じて、担当者は次週のための課題を出すこともできる。
Each participant will explain and practice the analytical methods in which he/she has expertise in two sessions.
If necessary, the person in charge may assign an assignment for the following week.

Session 1 Guidance
Session 2 Explanation of Method 1
Session 3 Explanation of Method 1
Session 4 Explanation of Method 2
Session 5 Explanation of Method 2
Session 6 Explanation of Method 3 1
Session 7 Explanation of Method 3
Session 8 Explanation of Method 4 1
Session 9 Explanation of Method 4
Session 10 Explanation of Method 5 1
Session 11 Explanation of Method 5 2
Session 12 Explanation of Method 6 1
Session 13 Explanation of Method 6 2
Session 14 Explanation of Method 7 1
Session 15 Explanation of Method 7 2

Subject to change based on progress.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
米国系コンサルティングファームに経営コンサルタントとしての勤務した経験がある。
その実務経験や実践を通して有するプレゼンテーションスキル、ディスカッション能力、IT技術力を活かし講義する。 


The faculty has experience working as a management consultant for a U.S. consulting firm.
She will lecture by utilizing her presentation skills, discussion skills, and IT technology skills that she has acquired through his work experience and practice.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
・オフィスアワーは火曜日5限、研究室616、またはZoomにて行う。
・担当教員の予定によってオフィスアワーの時間が変わる可能性があるので、
必ず事前(希望する前日までに)メールでアポイントをとってから利用すること。
E-mail: oeakitsu@rs.tus.ac.jp


Office hours will be held on Tuesdays during 5th period in Lab 616 or via Zoom.
Office hours may change depending on the schedule of the instructor.
Please be sure to make an appointment in advance (at least one day before you wish to use the service) by e-mail.
E-mail: oeakitsu@rs.tus.ac.jp