シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
生命システム工学特別実験1B
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Biotechnological Experiment 1B
授業コード Class code
998E017
科目番号 Course number
83GRRES606

教員名
有村 源一郎
Instructor
Gen-ichiro Arimrua

開講年度学期
2023年度後期
Year/Semester
2023 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive courses

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 生命システム工学専攻

Department of Biological Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
3.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業/On-site class

概要 Description
受講学生は修士課程研究における実験の計画、実施、データの解析および論文作成を行う。当該学生は、生物の生存戦略と生物間相互作用現象に関する最新の知見ならびに、それらの生命・生態学現象に関連した遺伝子、タンパク質、生体物質の機能や制御機構に関する知識、当該研究分野に用いられる最新のバイオテクノロジーについて学ぶ。

Students studying will conceive of and design experiments, perform the experiments, analyze the data, and write a master’s thesis. The students will learn the nature of biological strategies and communication, the functions and regulatory systems of genes, proteins, and biomolecules in the biological and ecological system, and recent biotechnologies and bioassays used for related fields.
目的 Objectives
修士課程研究における実験の計画、実施、データ解析および論文作成を通して、食品工学、バイオテクノロジー、医薬工学分野等で活躍する、創造力、国際性、知の調和がとれた人材に成長する。

By conceiving and designing experiments, performing the experiments, analyzing the data, and writing the master’s thesis, students aim to acquire a wide range of knowledge of the food industry, biotechnology, and the medical industry from related academic papers, and will be productive, international, and have balanced knowledge.
到達目標 Outcomes
それぞれの研究課題における目的を掲げ、国際レベルでの研究成果を挙げる。さらに、その過程を楽しむことができる当該研究の専門家に成長する。

Students will implement their own research themes internationally. Moreover, they will enjoy carrying out their own research as experts in the relevant fields.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
なし
Not specified.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/実験 Experiments
-

準備学習・復習 Preparation and review
実験の前後に十分な時間をかけて実験の準備と考察をし、次の実験に備える。

Students should spend a lot of time before and after their research on preparation and discussions for the next steps.
成績評価方法 Performance grading policy
修士論文研究に関する立案、推進、考察、論文作成を総合的に評価する。

Evaluated based on the overall ability of the student who conceived of and designed the experiment, performed the experiment, analyzed the data, and wrote the master’s thesis.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)

参考書・その他資料 Reference and other materials
なし
Nothing special

授業計画 Class plan
修士論文研究に関する立案、推進、考察、論文作成。

Students will conceive of and design an experiment, perform the experiment, analyze the data, and write a master’s thesis.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
所定 の期間在学し、「自然・人間・社会とこれらの調和的発展のための科学と技術の創造」という教育理念と、
「豊かな人間性・創造力と国際性を兼ね備え、多面的かつ新しい視点を持って科学技術の発展に貢献できる人材の育成」という教育目標に沿って編成された授業科目を履修して、所定の単位を修得した学生に対して修了を
認定し、修士(工学)の学位を授与する。

To earn a master’s degree in engineering, students must complete the program of study through the departmental discipline within a period of not less than two years, which involves the departmental educational philosophy of “Creating science and technology for harmonious development of nature, human beings and society” and the departmental goal of “Development of human resources who are rich in humanity, creativity and internationality, and who contribute to the advancement of science and technology with a perspective of multidimensional novelty.