シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
生命システム工学特別実験1B
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Biotechnological Experiment 1B
授業コード Class code
998E013
科目番号 Course number
83GRRES606

教員名
高橋 史憲
Instructor
Fuminori Takahashi

開講年度学期
2023年度後期
Year/Semester
2023, 2S
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 生命システム工学専攻

Department of Biological Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
3.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
On-site class

概要 Description
植物の生長や環境適応に関する分子メカニズムの解明研究を例に、各自の研究テーマを進め、自立した研究者になる基盤を確立する。

Carry out own research with reference to the research of the elucidation of molecular mechanisms mediate plant growth and environmental adaptations. Also, establish a foundation for becoming an self-supported researcher.
目的 Objectives
各自の研究目的を理解し、実験結果を深く考察し、他人に論理的に説明できる能力を身につけることを通して、研究の進め方を学び、卒業研究論文を完成させる。

Learn how to proceed with own research by understanding the research purpose, considering the experimental results deeply and acquiring the ability to present them to others logically. Also, finish own graduation thesis.
到達目標 Outcomes
植物の生長や環境適応に関する分子メカニズムを理解し、問題解決力や創造的思考力につながる実践的な知識として説明できる。また、生命現象を基礎科学の立場から捉えるとともに、これを多面的・立体的に観察し、得られた成果を人類の未来の幸福と社会の発展に供することができる人材に成長する。

Understand the molecular mechanisms of plant developments and environmental adaptations, and explain it as practical knowledge for problem solving and creative thinking. In addition, grow into human resources who can construe biological phenomena in terms of basic science, study them in a multifaceted and three-dimensional manner, and contribute the knowledge to the future happiness of humans and the development of society.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
生命システム工学に関わる専門的な知識と技術を身につける。また、研究内容に関する資料やスライドを作成し、それらの内容に関して他人が理解しやすいように心がけてプレゼンテーションを行う。

Acquire specialized knowledge and skills related to biological engineering. In addition, create handout related to the research content, and and give presentations so that others can easily understand the contents.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation

準備学習・復習 Preparation and review
特に定めない
Not specified
成績評価方法 Performance grading policy
研究への取り組み、および卒業論文の内容により総合的に評価する。

Comprehensively evaluate your sincere efforts in your own research and the contents of the graduation thesis.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
特になし
Nothing specially
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし
Nothing specially

授業計画 Class plan
植物の形態形成や環境ストレス応答を制御する遺伝子発現やシグナル伝達機構について、分子生物学や植物生理学の手法を用いて解明する。また基礎的な研究成果を、環境ストレス耐性作物の開発につなげる。主な研究テーマは以下の通りです。

乾燥ストレス応答を制御する長距離シグナル伝達の解明
乾燥ストレス応答に関わる受容体下流シグナル伝達の解明
アブシジン酸合成を制御する転写調節因子群の機能解析
転写調節因子を制御するタンパク質リン酸化酵素群の解明
植物の浸透圧センサーの同定および機能解析
環境ストレスによる根の形態形成制御の解明
高温ストレスに関わるリン酸化シグナル伝達の解明
高温ストレス耐性を制御する新規因子の機能解析
環境ストレス耐性作物の開発
環境ストレス耐性を向上させるペプチド・化合物の探索同定

We will elucidate the molecular mechanisms including gene expressions and signal transduction that mediate plant developments and environmental stress responses using the techniques of molecular biology and plant physiology. In addition, we will develop the stress resistant crops with the basic research knowledge. The main research themes are as follows.

Elucidation of long-distance signal that mediates drought stress responses
Elucidation of the downstream signals of receptor-like kinases that mediate drought stress responses
Functional analysis of transcription factors that mediates abscisic acid synthesis
Elucidation of protein kinases that mediate the regulation of transcription factors
Identification and functional analysis of plant osmotic stress sensors
Elucidation of roots developments under abiotic stress conditions
Elucidation of phosphorylation signal that mediates heat stress
Functional analysis of novel factors that mediate heat stress tolerance in plants
Development of environmental stress resistant crops
Identification of peptides and chemical compounds that improve environmental stress tolerance

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
国内研究機関の研究員(生物系)における勤務経験を活かし、生命システム工学特別実験を指導する。

The tutelage of advanced biotechnological experiment will be given by utilizing the work experience of researchers (biology) at domestic research institutes.
教育用ソフトウェア Educational software
-

備考 Remarks
所定の期間在学し、「自然・人間・社会とこれらの調和的発展のための科学と技術の創造」という教育研究理念と、「生命現象を基礎科学の立場から捉えるとともに、これを多面的・立体的に観察し、得られた成果を人類の未来の幸福と社会の発展に供することができる人材の育成」という教育目標に沿って編成された授業科目を履修して、所定の単位を修得した学生に対して卒業を認定し、修士(工学)の学位を授与する。

A master's degree in engineering will be awarded to students who have completed the number of prescribed credits after taking courses organized according to the educational and research philosophy of "creating science and technology for the harmonious development of nature, humans and society" and the educational goal of "cultivating human resources who can construe biological phenomena in terms of basic science, study them in a multifaceted and three-dimensional manner, and contribute the knowledge to the future happiness of humans and the development of society.