シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
マテリアル工学特別演習2A
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Laboratory Works for MaterialsScience and Technology 2A
授業コード Class code
998C928
科目番号 Course number
82GRRES601

教員名
曽我 公平
Instructor
Profs. Taiga TAKAHASHI and Kohei SOGA

開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
1st Semester, FY2023
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course 

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 マテリアル創成工学専攻

Department of Materials Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
ブレンド型授業 (半数回以上を対面実施)  Blended format(with 50%-or-more on-site classes)

概要 Description
ディプロマポリシーに述べられている、学士課程で修得した基礎学力と幅広い教養を基に、材料工学分野で自ら課題を解決するために必要な思考力・判断力・表現力等を修得するための科目である。
「問題解決」として「材料研究」をとらえ、明確な背景調査、課題設定、方法提案、実証のという問題解決の過程を経験することにより、問題解決能力と思考力を養う。
Take "material research" as "problem solving" and cultivate problem solving skills and thinking skills by experiencing the problem solving process of clear background investigation, task setting, method proposal, demonstration.
目的 Objectives
職業能力としての問題解決能力とその成果報告方法を身に着ける。 
You acquire skills to solve problems as vocational abilities and how to report their results.
到達目標 Outcomes
設定した問題に解決を与える実験、解析、議論とそのまとめの一貫したプロセスを行い、その内容を的確に報告できるようになること。
また、修士論文の内容を対外的に英語で発表できる基礎力、並びに英文での研究要旨を執筆する能力を涵養するために、修了時にTOEICまたはTOEIC-IPスコア600点以上に相当する英語能力達成できる英語能力を身に着けること。  
Conduct a consistent process of experiments, analyzes, discussions and summaries that give solutions to the set problems, and to be able to accurately report its contents.
In addition, in order to cultivate the basic ability to publish master's thesis content in English externally in English, as well as the ability to write research abstracts in English, attaining English ability equivalent to over 600 TOEIC or TOEIC-IP scores at the time of completion To be able to acquire English ability to do.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
当該授業で取り組む課題に応じて必要な予習事項を自ら考え、十分に予習を行って授業に臨むこと。
授業内容を将来のキャリアに接続するように整理し、納得がいくまで自ら考えること。
Consider yourself the necessary preliminary matters yourself according to the tasks to be tackled in the lesson, and prepare sufficiently to attend the lesson.
To arrange the content of the class so that it will be connected to a future career and to think oneself until you are satisfied.
成績評価方法 Performance grading policy
取り組み姿勢、発表内容等により総合的に評価する。
Evaluation comprehensively based on efforts attitude, presentation content and so on.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
各々の研究テーマに応じた文献調査、目標設定、実験、解析、考察、議論、まとめと報告のサイクルの中で上記の概要、目的、到達目標に示した能力を修得する。
研究テーマ例は次のとおりである。

●近赤外蛍光色素含有ポリマーミセルの作製と生体内挙動の追跡
●PEG/ポリアニオン-PEI複合体の生体適合性の改善
●近赤外蛍光・磁気共鳴マルチモーダルin vivoイメージングプローブの作製と評価
●希土類含有セラミックスナノ粒子上への原子移動ラジカル重合法によるポリスチレン層の形成
●β-菱面体晶ボロンのギャップ内局在準位における電子の光励起挙動の解明
●大気圧プラズマCVD法を用いた有機物層形成によるイットリアナノ蛍光体の高機能化
●希土類含有β-NaYF4ナノ粒子の近赤外蛍光バイオナノセンシングプローブへの応用
●希土類含有フッ化物結晶の二波長励起アップコンバージョンディスプレイへの応用
●Optical Properties of Tm3+ Ions in Various Fluoride Hosts for Blue Emissive Upconversion Display
●近赤外ハイパースペクトルイメージの機械学習による粘膜下腫瘍の検出
●近赤外励起フォトダイナミックセラピーのためのアップコンバージョン光ナノデバイス
●希土類含有イットリアナノ蛍光体のフッ化による改質希土類含有セラミックスナノ粒子を用いた近赤外蛍光ナノ温度イメージング

Learn the abilities listed in the above outline, objective and goal in the literature survey, target setting, experiment, analysis, discussion, discussion, summary and reporting cycle according to each research theme.
Examples of research themes are as follows.

● Production of near-infrared fluorochrome-containing polymeric micelles and follow-up in vivo behavior
Improvement of biocompatibility of PEG / polyanion-PEI complex
Fabrication and evaluation of near-infrared fluorescence / magnetic resonance multimodal in vivo imaging probe
● Formation of polystyrene layer by atom transfer radical polymerization process on rare earth-containing ceramics nanoparticles
Elucidation of photo excitation behavior of electrons in the localized level in the gap of β-rhombohedral boron
High functionalization of yttria nanophosphor by formation of organic layer using atmospheric pressure plasma CVD method
● Application of rare earth-containing β-NaYF 4 nanoparticles to near infrared fluorescent bionanosensing probes
● Application of rare earth-containing fluoride crystals to dual wavelength excitation up-conversion display
● Optical Properties of Tm 3 + Ions in Various Fluoride Hosts for Blue Emissive Upconversion Display
Detection of submucosal tumor by machine learning of near infrared hyperspectral image
Upconversion optical nano device for near infrared excitation photodynamic therapy
● Near-Infrared Fluorescent Nano Temperature Imaging with Modified Rare Earth-Containing Ceramics Nanoparticles by Fluorination of Rare Earth-Containing Yttria Nanophosphors

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks