シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
デザイン思考入門
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Introduction to Design Thinking
授業コード Class code
9983106
科目番号 Course number
85FSDES101

教員名
中臺 久和巨、渡邊 敏之
Instructor
Toshiyuki Watanabe, Hisanao Nakadai

開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
1st quarter FY2023
曜日時限
金曜3限
Class hours
Friday 3rd period

開講学科・専攻 Department
先進工学部 生命システム工学科

Department of Biological Science and Technology, Faculty of Advanced Engineering
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業 On-site class

概要 Description
先進工学部のディプロマポリシーにおける「学際イノベーションフィールド」で現代社会の諸課題の解決に取り組むための方法論を学ぶ科目である。
「デザイン」というと色や形について考えたり作り出したりすること、ととらえがちであるがそれは広いデザインの中の部分的な事である。デザインとは社会の中に存在する諸課題を解決するための「新たな視座」を生み出すことである。その上で「デザイン思考」とは何なのか?これに一言で答えるならば「新たな視座を作り出すフレームワーク」である。この授業では、デザイン思考のプロセスを大きく3つのプロセスに分けて、そのひとつひとつを体験的に進めることで、全体を大まかに理解する授業を計画している。
This is a course to learn the methodology for solving various problems in modern society in the "interdisciplinary innovation field" in the diploma policy of the Faculty of Advanced Engineering.
It is easy to think of "design" as thinking about and creating colors and shapes, but that is a part of a wide range of designs. Design is to create a "new perspective" to solve various problems that exist in society. On top of that, what is "design thinking"? The answer to this in one word is "a framework that creates a new perspective." In this class, the process of design thinking is roughly divided into three processes, and each one is experientially advanced to plan a class to roughly understand the whole.
目的 Objectives
「デザイン思考」とは、デザイナーがデザインを行うプロセスや考え方をビジネスに転用したものであるが、本講義ではこれを『先進的な研究・開発のプロセス』として学ぶことで、クリエイティブでイノベーティブな研究・開発を行う力を修得することを目的としている。
"Design thinking" is a process and way of thinking that designers apply to business. In this lecture, we will study this as an "advanced research and development process" for creative and innovative research. ・ The purpose is to acquire the ability to develop.
到達目標 Outcomes
授業を通してデザイン思考のプロセスとその中の代表的なメソッドを理解し、今後の様々な研究に応用・活用できるようになることが目標である。
The goal is to understand the process of design thinking and typical methods in it through classes, and to be able to apply and utilize it in various future researches.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
基礎工学知識
履修上の注意 Course notes prerequisites
-
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/-
-

準備学習・復習 Preparation and review
予習として授業計画の次回テーマに相当する教科書のパートについてよく理解し、内容についての予測をした上で授業に臨むこと。復習としては、毎授業ごとに小さな課題を設定するのでそれを実践し、授業内で学んだ内容をノートに図やイラストなどを意識的に使いながら整理し、これを何に応用できるかを考えること。
As a preparation, understand the part of the textbook that corresponds to the next theme of the lesson plan, make predictions about the content, and then attend the lesson. As a review, I set a small task for each lesson, so I practice it, organize what I learned in the lesson in a notebook while consciously using figures and illustrations, and think about what this can be applied to. thing.
成績評価方法 Performance grading policy
課題の提出と到達度評価の結果により評価する。
Evaluation will be made based on the submission of assignments and the results of the achievement evaluation test.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
Y
書誌情報 Bibliographic information
「まんがでわかるデザイン思考」田村 大、小田 ビンチ、坂元 勲(小学館)
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
-

授業計画 Class plan
第1回 本講概要とクリエイティブ・マインドセット、イノベーション
第2回 デザイン思考が必要な理由、デザインとは?
第3回 着想(1)(発見、共感、観察)
第4回 着想(2)(定義)
第5回 発案(展開、発想)
第6回 実現(プロトタイプ、テスト)
第7回 確認(理解度の確認)
1st lecture outline, creative mindset, innovation
2nd Why design thinking is necessary, what is design?
3rd Idea (1) (Discovery, Empathy, Observation)
4th Idea (2) (Definition)
5th proposal (development, idea)
6th realization (prototype, test)
7th confirmation (confirmation of understanding)


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
医療現場での患者説明用システムのデザイン共同研究、市区町村の広報Webサイトデザイン、一眼レフカメラ、食品などの製品広告Webサイトデザイン、公共サインデザイン、OSやソフトウェアパッケージの説明用ツールのデザインなど、担当教員は、多くのデザイン開発の現場における実務経験を持つ。
Joint research on system design for patient explanations in medical settings, public relations website design for municipalities, single-lens reflex camera, product advertisement website design for foods, public sign design, design of tools for explaining OS and software packages, etc. , The instructor has practical experience in many design development sites.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
-