シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
マテリアル工学のための英語
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
English for Materials Science andTechnology
授業コード Class code
9982221
科目番号 Course number
82MMMMS303

教員名
古江 広和、上村 真生
Instructor
Masao Kamimura, Hirokazu Furue

開講年度学期
2023年度後期
Year/Semester
2023 Second Semester
曜日時限
木曜2限
Class hours
Thursday 2nd period

開講学科・専攻 Department
先進工学部 マテリアル創成工学科

Department of Materials Science and Technology, Faculty of Advanced Engineering
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業/On-site class 

概要 Description
材料工学の研究を行うためには英語を操る能力が必須であるが、高校時代までの英語、および、一般教養で習得する英語とは必要とされる技術に多少の違いがある。本講義では、材料工学において必要な学術的専門英語について学ぶ。

The ability to handle English is essential for conducting research in materials engineering, but there are some differences in the skills required between English up to high school and the English acquired in general education. In this lecture, students will learn the academic specialised English required in materials engineering.
目的 Objectives
本科目はカリキュラム・ポリシー第1項の「「既存の工学の枠を超えて、自由な発想で基礎科学の融合と展開を図り、産業の発展に寄与する新しい材料と新しい工学を創出する」という材料工学の理念に基づいた、「材料工学の専門を基盤として社会に貢献するクリエイティブな人材の育成」という教育目的を達成するための教育課程を編成する」に関係する科目である。

This subject is related to Curriculum Policy 1: "Organise an educational curriculum to achieve the educational objective of 'developing creative human resources who contribute to society based on a specialisation in materials engineering', based on the philosophy of materials engineering, which is 'to create new materials and new engineering that contribute to industrial development through the fusion and development of basic science with free thinking beyond existing engineering frameworks'.
到達目標 Outcomes
本講義では、(1)専門用語の英語での表記法、(2)英語学術論文の検索方法と読解法の習得を目標とする。またこの講義により、材料分野に携わる研究者や技術者として基礎的な知識を修得することができる。

The objectives of this lecture are (1) how to write technical terms in English and (2) how to search for and read academic articles in English. This lecture also enables students to acquire basic knowledge as researchers and engineers working in the field of materials.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
専門基礎力(知識、技能)/専門応用力(知識、技能、創造力)
履修上の注意 Course notes prerequisites
講義では配布資料を用いた専門用語の学習と随時小テストを行う。また、学術論文を読み、その紹介プレゼンテーションを行う。
この講義には担当教員が二人おり、同じ内容を別々の教室で教える。それぞれの学生がどちらの教員の講義を受けるかについては、初回の講義時に指示する。

In lectures, students learn technical terms using handouts and take quizzes from time to time. In addition, students will read academic papers and give introductory presentations on them.
There are two teachers in charge of these lectures and the same content is taught in different classrooms. Each student will be informed at the first lecture as to which lecturer he/she will be attending.

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
各回の講義内容を十分復習し、その回の項目に挙げた内容を説明できるようにしておくこと。

You should thoroughly review the content of each lecture and be able to explain what is listed in that session's section.
成績評価方法 Performance grading policy
講義中の発表、レポート、到達度評価として行う期末試験によって総合的に評価する。

Comprehensive evaluation based on presentations, reports and examinations during lectures.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
-

授業計画 Class plan
1 講義の紹介、元素の英語名
 講義の進め方を理解するとともに元素の英語名を習得する。

2 無機化合物の英語名、科学論文について
 代表的な無機化合物の英語名を習得するとともに、科学論文に関する基礎知識が理解できるようになる。

3 有機化合物の英語名、科学論文の検索方法
 代表的な有機化合物の英語名を習得するとともに、科学論文を検索する方法が理解できるようになる。

4 分数、小数、式の読み方、科学論文の概要について
 分数、小数、式の表記法を習得するとともに、科学論文の一般的な構成について理解できるようになる。

5 物理・化学に関する専門用語、科学論文の読解
 物理・化学に関する代表的な専門用語の表記法を習得するとともに、科学論文の読解に求められる表現を理解できるようになる。

6 論文の読解
 科学論文の読解に求められる表現を理解できるようになる。

7 プレゼンテーション・ラボワークの英語
 学会発表で求められる資料やプレゼンテーションの表現、研究室の日常で求められる表現などを理解できるようになる。

8 まとめ
授業全体のまとめと目標が達成されたかどうか確認する。


1 Introduction to the lecture, English names of elements
 To understand how the lecture will be conducted and to learn the English names of the elements.

2 English names of inorganic compounds and scientific papers
 To acquire English names of typical inorganic compounds and to understand basic knowledge about scientific papers.

3 English names of organic compounds and how to search for scientific papers
 To be able to acquire English names of typical organic compounds and understand how to search for scientific papers.

4 How to read fractions, decimals and expressions and outline scientific articles
 To be able to master the notation of fractions, decimals and expressions, as well as to understand the general structure of scientific papers.

5 Technical terminology related to physics and chemistry, and reading scientific papers
 To acquire notation for typical technical terms related to physics and chemistry and to be able to understand the content of scientific papers.

6 Reading of scientific papers
 Students read scientific papers and present their contents.

7 Presentation and Lab work
 To be able to understand the presentation of materials and presentations required for conference presentations, as well as the expressions required in lab life.

8 Summary
Summarise the whole class and check whether the objectives have been achieved.


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
国内外研究機関の研究員(バイオ・高分子系)の勤務実績を活かし材料工学のための英語について講義する (上村)。

Lecture on English for materials engineering, drawing on experience of working as a researcher (biotechnology and polymers) in domestic and foreign research institutes (Kamimura).
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
-