シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
応用生物科学特別実験B (鈴木)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Applied Biological Science,AdvancedLaboratory Course B (鈴木)
授業コード Class code
996E920
科目番号 Course number
64GRRES604

教員名
鈴木 智順
Instructor
Tomonori Suzuki

開講年度学期
2023年度後期
Year/Semester
2023 second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
intensive course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 生命生物科学専攻

Department of Applied Biological Science, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業/On-site class

概要 Description
科学的思考力と判断力を修得し、自ら実践的に研究を遂行して、修士の学位を取得するに足る成果と研究能力を身につける。
Learn scientific thinking and judgment skills, carry out research themselves practically, and acquire achievements and research abilities sufficient to acquire the master's degree.
目的 Objectives
研究を自ら遂行する能力を確立することを目的としている。
It aims to establish the ability to carry out research on its own.
到達目標 Outcomes
研究を自ら遂行し、得られた実験結果を基に考察して、論文としてまとめられるようになる。さらに、自分の研究成果の概要をプレゼンテーションすることができるようになる。
Students will carry out the research themselves, consider based on the experimental results obtained, and will be compiled into a paper. In addition, students will be able to present a summary of the research results.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし。
Nothing special.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/実験 Experiments
-

準備学習・復習 Preparation and review
特別実験の目的を達成するために充分な準備を行う(毎回4時間程度)。
得られた実験結果を基に解析し、考察する(毎回4時間程度)。
Make sufficient preparations to achieve the purpose (about 4 hours each time).
Based on the experimental results obtained, analyze and consider (about 4 hours each time).
成績評価方法 Performance grading policy
研究姿勢、勉学の到達度および研究成果から総合的に評価する。
Evaluate comprehensively from research attitude, achievement degree of study and research results.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
学術文献。
Academic papers.

授業計画 Class plan
[指導計画]
10月〜12月
 実験計画によって研究を遂行する。研究の進展によっては当初の研究計画を見直す必要もある。研究の途中経過などをプレゼンテーションする。また、他の発表について積極的に質問や討論を行う。

1月〜3月
 実験計画によって研究を遂行する。研究の進展によっては当初の研究計画を見直す必要もある。研究の途中経過などをプレゼンテーションする。また、他の発表について積極的に質問や討論を行う。研究の中間報告をまとめ、その概要の発表を行う。

[研究テーマ例]
・循環型浄化槽内の微生物叢解析および生理生化学的動態解析
・循環型浄化槽内の微生物相互作用の解析
・代謝産物要求細菌、硝化・脱窒細菌の分離・同定・系統解析
・土壌およびその周辺環境におけるアンモニア酸化細菌叢・古細菌叢解析
・空中浮遊微生物叢解析
・日光社寺文化財およびその周辺環境の微生物叢解析
・レッサーパンダの腸内微生物叢解析および腸疾患の原因究明
・光触媒殺菌メカニズムの解明
・光触媒による日光社寺文化財防除法の開発
・生物学的処理と光触媒・BDD電極処理の併用による汚水処理メカニズムの解析

[Teaching plan]
October - December
Study research by experiment design. Depending on the progress of the research, it is also necessary to review the original research plan. Presentation on the progress of research. Also, positively ask questions and discuss other presentations.

January - March
Study research by experiment design. Depending on the progress of the research, it is also necessary to review the original research plan. Presentation on the progress of research. Also, positively ask questions and discuss other presentations. Summarize the interim report of the research and present the summary.

[Research theme example]
· Microbial community structure analysis in a circulation-type septic tank and physiological and biochemical kinetic analysis
· Analysis of microbial interaction in a circulation-type septic tank
· Isolation, identification, and phylogenetic analysis of metabolite-requiring bacteria, nitrification / denitrifying bacteria
· Analysis of community structure of ammonia-oxidizing bacteria and archaea in soil and its surrounding environment
· Analysis of community structure of airborne microorganisms, isolation, identification, and phylogenetic analysis
· Analysis of community structure of microorganisms on cultural properties and their surrounding environment
· Analysis of community structure of microorganisms in the intestine of lesser panda and resolution of its intestinal disease
· Resolution of bactericidal mechanism by the photocatalyst
· Development of a method for controlling cultural property by the photocatalyst
· Analysis of wastewater treatment mechanism by the combined use of biological treatment, photocatalyst, and BDD electrode treatment

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks