![]() 教員名 : 平場 誠示
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
解析学輪講3 (平場)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Study Course on Analysis 3 (平場)
授業コード Class code
996B951
科目番号 Course number
61MAANA508
教員名
平場 誠示
Instructor
HIRABA Seiji
開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
2023 First semester
曜日時限
月曜4限、月曜5限
Class hours
木曜では無く、月曜に変更です。
Monday 4th and 5th period 開講学科・専攻 Department
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業/On-site class
概要 Description
離散グラフ上のマルコフ過程
(Markov Processes and on Discrete Graphs) 本授業では様々な離散グラフ上のマルコフ過程について学ぶ。 基本は d 次元格子上での単純ランダムウォークだが, これを一般のランダムウォークに理論を広げ, 更に, 三角格子、六角格子、カゴメ格子上のランダムウォークについても調べる. また、分枝ランダムウォークやコンタクト・プロセス等についても学ぶ. In this course, students will study “Markov prosesses on discrete graphs” Basic model is a simple random walk on a d-dimensional lattice. We extend the thery to general randam walks. Students will study random walks on triangular lattice, on hexagonal lattice and on kagome lattice. They will also study branching random walks and contact processes. 目的 Objectives
離散グラフ上のマルコフ過程を研究するための
専門的な知識をセミナー形式で修得する.さらに,毎回の準備と発表を通して確率過程の研究を行うための能力を身につけることを目的とする. We aim to acquire necessary skills to carry out research Markov processes on discrete graphs. This will be done by preparing and giving presentations in front of the class. 到達目標 Outcomes
離散グラフ上のマルコフ過程
に関する専門的な知識の修得.ならびに自分の理解したことを人に論理的,かつ明確に伝えられるようになる. Acquire specialized knowledge on Markov processes on discrete graphs. Additionally, to acquire the necessary skills to present your knowledge to others clearly and logically. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし
Not specified アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
準備学習・復習 Preparation and review
参考文献を調べるなど,発表に必要な予備知識を確認する.また,講義内容を復習して理解を
深める.学習時間の?安は復習に4時間,準備に4時間である. Students should prepare their presentations by reviewing related references and background information. Additionally, one should review lecture contents to further their understandings. As a guide, 4 hours of preparation and 4 hours of reviewing lecture contents are recommended. 成績評価方法 Performance grading policy
輪講への貢献度をもとに総合的に判断する。
Students will be evaluated based on their contribution to the class. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
参考書・その他資料 Reference and other materials
下のリンク先の講義ノート
「離散グラフ上のマルコフ過程 」MP.pdf を教科書の一部として使います。 http://hiraba.starfree.jp/Math/index.html 他に, 志賀 徳造「ルベーグ積分から確率論」 共立出版 (2000) R. B. シナジ 著 「マルコフ連鎖から格子確率モデルへ」 今野紀雄/林 俊一 訳 シュプリンガー (2001 年) も用います. 授業計画 Class plan
離散グラフ上のマルコフ過程
(Markov Processes on Discrete Graphs) 1 時間的一様マルコフ連鎖 1 2 時間的一様マルコフ連鎖 2 3 d 次元単純ランダムウォーク 1 4 d 次元単純ランダムウォーク 2 5 d 次元ランダムウォーク 1 6 d 次元ランダムウォーク 2 7 d 次元ランダムウォーク 3 8 三角格子上のランダムウォーク 9 六角格子上のランダムウォーク 10 カゴメ格子上のランダムウォーク 11 分枝過程 1 12 分枝過程 2 13 接触過程 1 14 接触過程 2 15 接触過程 3 1 Time homogeneous Markov chains 1 2 Time homogeneous Markov chains 2 3 d-dimensional simple random walks 1 4 d-dimensional simple random walks 2 5 d-dimensional random walks 1 6 d-dimensional random walks 2 7 d-dimensional random walks 3 8 random walks on triangular lattice 9 random walks on hexagonal lattice 10 random walks on kagome lattice 11 branching processes 1 12 branching processes 2 13 contact processes 1 14 contact processes 2 15 contact processes 3 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
備考 Remarks
基本的には対面で実施するが状況に応じて実施形態は変更する.
Lectures will be conducted on-site, but will be open to change depending on the situation. |