シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
数理科学講究1 (相木)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Seminar on Mathematics 1 (相木)
授業コード Class code
996B882
科目番号 Course number
61GRRES501

教員名
相木 雅次
Instructor
Masashi Aiki

開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
2023 First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Courses

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 数理科学専攻

Department of Mathematics, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業/On-site class

概要 Description
物理現象にまつわる偏微分⽅程式の数学解析を⾏うための専⾨的な知識に関してセミナー形式で議論する.

We study partial differential equations related to physical phenomena. The course will be conducted in a seminar format to discuss on topics related to the mathematical analysis of such partial differential equations.
目的 Objectives
物理現象にまつわる偏微分⽅程式の数学解析を⾏うための専⾨的な知識や研究手法をセミナー形式で修得する.さらに,毎回の準備と発表を通して数学の研究をするための能⼒を⾝につけることを⽬的とする.

To study partial differential equations related to physical phenomena. Furthermore, we aim to
acquire necessary skills to carry out research in mathematics. This will be done by preparing and giving presentations in front of the class.
到達目標 Outcomes
物理現象にまつわる偏微分⽅程式に関する専⾨的な知識の修得.ならびに⾃分の理解したこと
を⼈に論理的,かつ明確に伝えられるようになる.

Acquire specialized knowledge on partial differential equations related to physical phenomena. Additionally, to acquire the necessary skills to present your knowledge to others clearly and logically.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
参考⽂献を調べるなど,発表に必要な予備知識を確認する.また,講義内容を復習して理解を
深める.学習時間の⽬安は復習に2時間,準備に2時間である.

Students should prepare their presentations by reviewing related references and background information. Additionally, one should review lecture contents to further their understandings.
As a guide, 2 hours of preparation and 2 hours of reviewing lecture contents are recommended.
成績評価方法 Performance grading policy
ゼミでの発表や理解度により総合的に判断する.

Students will be evaluated based on presentations and the overall understanding of lecture contents.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて学術論⽂などを提⽰する.

Academic articles will be presented as necessary.

授業計画 Class plan
1〜15 ゼミ形式 
履修学生が学習および研究に必要な内容を準備し発表する.各回に次回の内容を指示する.

1~15 Seminar style lesson
Students will prepare and present on topics necessary for study and research. Topics for the next lesson will be specified during each lesson.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
基本的にゼミは対面で実施するが状況に応じてオンライン(同期遠隔)での実施に切り替える.

Presentations will be conducted on-site, but the format is open to changes depending on the situation.