シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
数理科学講究1 (青木)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Seminar on Mathematics 1 (青木)
授業コード Class code
996B852
科目番号 Course number
61GRRES501

教員名
青木 宏樹
Instructor
Hiroki Aoki

開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
2023 First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 数理科学専攻

Department of Mathematics, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業/On-site class

概要 Description
受講生ごとに選択した研究分野について、基礎的な概念を理解し、独創的な研究への足がかりを作る。また専門的な知識だけではなく、広く考える力、議論する力を身につける。
Students taking this course will choose a research area and study basic concepts related to the chosen research area. This will be done through discussions, which is aimed to further broaden one's knowledge base as well as train thinking skills in general, to build a basis for starting a new and original research.
目的 Objectives
少人数でのゼミの中で、これまでの学習してきたことを整理・確認し、さらに選択した研究分野における知識を身に付ける。さらに、研究課題を見つけ、遂行する力をつける。
To review previously acquired knowledge and obtain new knowledge and skills related to the research area the student chose. Also, the course is conducted in a seminar-style discussion in small groups to relay research topics and research methods among students.
到達目標 Outcomes
特定の研究課題について、専門的な内容を理解し、発展的なことを考えることができる。そして、そのことを、人に論理的かつ明確に伝えることができる。 
To understand specialized knowledge on a research topic and be able to expand their knowledge base. Furthermore, be able to explain and present these knowledge in a logical manner.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし。
Not specified.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
ゼミでの発表にそなえて、発表内容の予習・整理はもちろん、発表方法なども事前に充分予習しておくこと。また、毎回のゼミの内容は、その後十分に復習し確認しておくこと。時間の目安は復習に2時間以上、準備学習に2時間以上である。
Students are required to prepare their presentations in advance, noting the amount of content and the time it will take to present, and review any relevant knowledge. It is recommended these preparations are done thoroughly. Two hours for preparation and two hours for reviewing is expected.
成績評価方法 Performance grading policy
ゼミの発表内容などにより評価する
Presentations and discussions during class will be evaluated.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要な書物・論文などはゼミ中に指示する。
Textbooks and papers are indicated in the seminar.

授業計画 Class plan
(第1回〜第15回)
指名されたレポーターの発表および参加者との質疑応答を中心としたゼミ形式で行う。
(1st-15th)
The instructor will appoint the presenter for each class in advance. Classes will be conducted in a seminar-style and discussions among participants are highly suggested.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica
LaTeX

備考 Remarks