シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
現代生物学教育(二) (集中)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Modern Biology Education 2 (集中)
授業コード Class code
9917D08
科目番号 Course number
17SEBIO502

教員名
太田 尚孝
Instructor
Hisataka Ohta

開講年度学期
2023年度後期
Year/Semester
Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Thursday 5th

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
ブレンド型授業(半数回以上を対面実施)/Blended format(with 50%-or-more on-site classes)

概要 Description
「概要」「現代生物学教育(一)」を履修し「マクロな」生物学を理解したことを前提に、本講義では分子レベルの生物学を中心に講義する。まず、DNAの構造、遺伝子の発現制御、タンパク質の構造と機能など基礎的な部分を理解し、細胞の基本構造と機能,細胞増殖,シグナル伝達機構にまで触れたい。その後、がん、ウイルス、クローン技術、免疫、ポストゲノム、再生医学、構造生物学、遺伝子組換え作物、ゲノム創薬、遺伝子治療など、最近の研究のトピックスを課題に選び、論文を読み、順に発表を行う。
Given the understanding of "macroscopic" biology by taking "Modern Biology Education (1)", this lecture will focus on molecular level biology. First of all, I want to understand the fundamental parts such as DNA structure, gene expression regulation, protein structure and function, and mention the basic structure and function of cells, cell proliferation, signal transduction mechanism. After that, I selected the topics of recent research such as cancer, virus, cloning technology, immunity, post genome, regenerative medicine, structural biology, genetically modified crops, genome drug discovery, gene therapy, Do a presentation.
目的 Objectives
「目的」現場で、実際に発展学習に使用出来る講義を完成させる力を培う。
In the field, cultivate the ability to complete the lecture that can actually be used for development learning.
到達目標 Outcomes
「到達目標」現場で、実際に発展学習に使用出来る講義を完成させる力身に付ける。
In the field, to acquire the ability to complete a lecture that can actually be used for development learning
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
現代生物学教育(一)を履修しておくことが望ましい
It is desirable to take Modern biology education (1)
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
昨年度、生物学におけるトピック選び、ニュースサイト等で調査し、中高校生にわかるように授業をするにはどのようにすればよいかを検討しておくこと。講義前に1−2時間程度の予習をしておくこと

Last year, consider topics on biology topics, news sites and so on, and consider how to do classes for middle and high school students to understand. To prepare for about 1-2 hours before lecture
成績評価方法 Performance grading policy
発表およびレポートで評価する。
Evaluate by presentation and report.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
「 Essential Cell Biology 」 (Alberts et al., Garland Publishing)
  「 Molecular Biology of the Cell 」( Alberts et al., Garland Press )
  「 Genes VI 」( Lewin, Oxford Press )
  「 Recombinant DNA 」( Watson et al., Freeman )

授業計画 Class plan
1   タンパク質   タンパク質の構造,機能,構造と機能の研究
2   タンパク質の機能   酵素(酵素反応 / 酵素反応の速度論 / 阻害剤と薬剤)
3   DNA   DNAの構造,塩基配列、ゲノム構造
4   遺伝子の発現   転写、翻訳およびその調節機構
5   遺伝子工学   基本的な組み換えDNA技術
6   細胞   細胞の構造と機能
7   細胞とエネルギー   細胞の活動を支える物質
8   細胞のシグナルトランスダクション  シグナル伝達分子の構造と機能、細胞内情報伝達機構と細胞応答
9   論文発表(1) がん   がん発生のメカニズム、がん遺伝子
10  論文発表(2) ウイルス   ウイルスの構造と感染、増殖のメカニズム
11  論文発表(3) 老化と寿命   老化と寿命について分子レベルで考える
13  論文発表(4) 再生工学   ES細胞とは、細胞の分化
14  論文発表(5) 遺伝子組換え食品  遺伝子組換え作物の作製法と問題点
15  論文発表(6) 臓器移植  移植と免疫、HLAとは、

1 Structure, function, structure and function of protein protein
2 Functional enzymes (enzymatic reaction / enzyme reaction kinetics / inhibitors and drugs)
3 Structure of DNA DNA, base sequence, genome structure
4 gene expression transcription, translation and its regulatory mechanism
5 Genetic engineering Basic recombinant DNA technology
Structure and function of 6 cell cells
7 Cells and substances that support activities of energy cells
8 Cell Signaling Transduction Signal Transduction Molecule Structure and Function, Intracellular Signaling Mechanism and Cellular Response
9 Paper presentation (1) Mechanism of oncogenesis, cancer gene
10 Announcement (2) Structure of virus virus and the mechanism of infection and proliferation
11 Presentation (3) Aging and life expectancy At the molecular level on aging and lifetime
13 Paper presentation (4) Regenerative engineering ES cells are cell differentiation
14 Publication of papers (5) Preparation method of genetically modified food genetically modified crops and problems
15 Paper presentation (6) Organ transplantation Transplantation and immunization, HLA

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks