シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
理科・科学教育特別研究(一) (太田)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Study Project in Science Education 1 (太田)
授業コード Class code
9917B13
科目番号 Course number
17GRRES502

教員名
太田 尚孝
Instructor
Hisataka Ohta

開講年度学期
2023年度前期、2023年度後期
Year/Semester
First and Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Friday 5-6th

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
ブレンド型授業(半数回以上を対面実施)/Blended format(with 50%-or-more on-site classes)

概要 Description
分子生物学の実験技法を身につけるとともに、植物の環境応答のメカニズムについての知見を幅広く理解し、自身の研究に応用できるようにする。
理科・科学教育特別研究(一)は理科コースの1年次の院生が履修する科目であり、理科・科学教育についての課題を研究テーマについて、理学・理科教育・科学教育などの研究をもとにして、基礎的研究を行い、修士論文の作成の準備を進める。ゼミならび調査・実験を通して、理学の内容についての高度な研究、理科のカリキュラム・教材・実験などについて研究、ICTを利用した先端的教育方法・学習指導・実践的課題などについての研究等を進める。修士論文の作成にあたっては、理科・科学教育研究の主論文を作成する場合には理学の内容研究の副論文を作成し、理学の内容研究の主論文を作成する場合には理科・科学教育研究の副論文を作成する。
本研究では、植物の環境応答における遺伝子発現について、植物のモデル生物であるラン色細菌をもちいて、解析する。 
In addition to acquiring experimental techniques of molecular biology, understand widely the knowledge about the mechanism of environmental response of plants and make it applicable to his own research.
Special science of science and science education (1) is a subject to be taken by graduate students of the first year of the science course, and subjects concerning science and science education are studied on research topics, research based on science, science education, science education, etc. We will conduct fundamental research and prepare to prepare master's thesis. Research seminars and advanced research on the contents of science, research on science curriculum / teaching materials / experiments etc, advanced research on ICT-based advanced education method · instruction on study and practical issues etc. In preparing the master's thesis, when preparing the main thesis of the science and science education research, it is necessary to prepare the sub-thesis of the content research of the science, and in the case of preparing the main thesis of the contents of the science, science and science education research Create an auxiliary thesis.
In this study, we analyze the expression of genes in plant environmental responses, using Ranma bacteria, which is a model organism of plants.
目的 Objectives
植物分子生物学における専門的知識を修得する。  
Learn expert knowledge in plant molecular biology.
到達目標 Outcomes
植物分子生物学における専門的知識を修得する。 
Learn expert knowledge in plant molecular biology.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
出席状況、研究状況を適宜報告すること 
Report attendance situation and research situation as appropriate
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
発表および研究報告にあたっては,1-2時間をかけて熟読し,ディスカッションの準備をすること。
In the presentation and research report, you should carefully read over a period of 1-2 hours and prepare for the discussion.
成績評価方法 Performance grading policy
研究の成果、学会発表および取り組み姿勢などから総合して評価する。 
Evaluate comprehensively based on research results, conference presentation and approach attitude.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
本研究では、植物の環境応答における遺伝子発現について、植物のモデル生物であるラン色細菌をもちいて、解析する。
前期前半
特に酸性雨に代表される酸性ストレスについての応答機構に関与する遺伝子をDNAマイクロアレイや変異株のライブラリースクリーニングにより探索する。
前期後半
その遺伝子産物の構造と機能を解明する研究を行う。まずは、細胞培養、無菌操作、遺伝子組み換えの基本技術を修得する。
後期前半
探索した遺伝子の欠損変異株の作出などを行う。
後期後半
さらに多くの文献から研究テーマの背景、意義などをよく理解する。 
In this study, we analyze the expression of genes in plant environmental responses, using Ranma bacteria, which is a model organism of plants.
The first half of the previous term
In particular, genes involved in the response mechanism of acidic stress typified by acid rain are searched by library screening of DNA microarrays and mutants.
The second half of the previous term
We will study the structure and function of the gene product. First, you will learn basic techniques of cell culture, aseptic operation, and genetic engineering.
First half of latter half
Make a missing mutant strain of the searched gene, etc.
Late second half
Understand the background, significance, etc. of research themes from more literature well.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks