シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
博士特別研究3A (中村)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Research for Doctorate Course3A (中村)
授業コード Class code
990C758
科目番号 Course number
03GRRES705

教員名
中村 岳史
Instructor
Takeshi Nakamura

開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
2023 First Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
生命科学研究科 生命科学専攻

Department of Biological Sciences, Graduate School of Biological Sciences
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業/On-site class

概要 Description
分子神経科学、小胞輸送分野の研究に必要な基礎をグループ学習で学ぶ
Learn the fundamentals necessary for the study of molecular neuroscience, vesicular transport field by group learning

目的 Objectives
該当分野において実験の企画、実践、データの解釈と整理に関しての基礎を身に着ける。
本研究科のディプロマ・ポリシー「生命科学における極めて高度な専門技術を有し、自立した研究者として、専門領域のみならず他分野の研究者や技術者とも連携し、生命科学関連分野の課題の解決に貢献できる研究能力」を身につける科目である。
Acquire the basics on the planning, practice, interpretation and arrangement of experiments in the relevant field.
This is a subject where you can acquire research skills that enable you to contribute to find solutions for various issues in life science, as an independent researcher with extremely-advanced expertise, collaborating with researchers and engineers in other fields as well as specialized fields, as stated in the Diploma Policy of our Graduate School.
到達目標 Outcomes
該当分野において、自ら必要な知識を収集し、研究をデザインする能力を身につける。
In the relevant field, acquire the ability to collect necessary knowledge himself and design research.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
与えられた研究課題について、文献調査、実験の企画、実験結果の整理、考察について少人数のグループで学習する。また、自ら課題を選び、同様の学習を行なう。
For a given research topic, students should study literature research, plan experiments, arrange experimental results, discussion in a small group. In addition, students should select his / her own issues and carry out similar learning.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
資料指定のある場合は発表資料を含め十分な準備を行なう。各回の内容について十分な復習を行なう。
In case of material designation, prepare sufficiently including presentation materials. Review the contents of each time sufficiently.
成績評価方法 Performance grading policy
レポート50%、授業に対する姿勢(授業に参加し、質問し、議論に加わる)50%
Report 50%, attitude towards classes (participate in classes, ask questions, join discussions) 50%
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
Nature, Cell, Science, PNAS, EMBO J., JCB等の生物学に関連する英語原著論文や総説を参考にする。
Original works and review articles related to biology such as Nature, Cell, Science, PNAS, EMBO J., JCB etc. are used.

授業計画 Class plan
1.エンドサイトーシスの分子機構について自分の研究に応用展開できるようになる
2.エンドサイトーシスの分子機構と生理的役割の関連について自分の研究に応用展開できるようになる
3. エンドソーム間での小胞のやり取りの機構について自分の研究に応用展開できるようになる
4.エンドソーム間での小胞のやり取りの機構と生理的機能の関連について自分の研究に応用展開できるようになる
5. ゴルジ体が関与する膜輸送機構を自分の研究に応用展開できるようになる
6.ゴルジ体が関与する膜輸送機構と生理的役割の関連について自分の研究に応用展開できるようになる
7.エキソサイトーシスの分子機構について自分の研究に応用展開できるようになる
8.エキソサイトーシスの分子機構と生理的役割の関連について自分の研究に応用展開できるようになる
9. 膜輸送と分泌機能の関連について自分の研究に応用展開できるようになる
10.膜輸送と分泌機能の生理的役割について自分の研究に応用展開できるようになる
11.膜輸送と神経機能の関連について自分の研究に応用展開できるようになる
12.膜輸送と神経機能の生理的役割について自分の研究に応用展開できるようになる
13.神経突起形成の分子機構について自分の研究に応用展開できるようになる(細胞骨格)
14.神経突起形成の分子機構について自分の研究に応用展開できるようになる(G蛋白質)
15.神経突起形成の分子機構について自分の研究に応用展開できるようになる(リン酸化酵素)

1. Students will be able to apply the knowledge about the molecular mechanism of endocytosis to their own research.
2. Students will be able to apply the knowledge about the relationship between molecular mechanism and physiological role of endocytosis to their own research.
3. Students will be able to apply the knowledge about the mechanism of vesicle exchange between endosomes to their own research.
4. Students will be able to apply the knowledge about the relationship of vesicle exchange mechanism between endosomes and physiological functions to their own research.
5. Students will be able to apply the knowledge about the membrane transport mechanism involving the Golgi body to their own research.
6. Students will be able to apply the knowledge about the relationship between membrane transport mechanism involving the Golgi apparatus and physiological role to their own research.
7. Students will be able to apply the knowledge about the relationship between membrane transport mechanism involving the Golgi apparatus and physiological role to their own research.
8. Students will be able to apply the knowledge about the relationship between molecular mechanism and physiological role of exocytosis to their own research.
9. Students will be able to apply the knowledge about the relationship between membrane transport and secretory function to their own research.
10. Students will be able to apply the knowledge about the physiological roles of membrane transport and secretory functions to their own research.
11. Students will be able to apply the knowledge about the relationship between membrane transport and nerve function to their own research.
12. Students will be able to apply the knowledge about physiological role of membrane transport and nerve function to their own research.
13. Students will be able to apply the knowledge about the molecular mechanism of neuritogenesis (cytoskeleton) to their own research.
14. Students will be able to apply the knowledge about the molecular mechanism of neuritogenesis (G protein) to their own research.
15. Students will be able to apply the knowledge about the molecular mechanism of neuritogenesis (kinases and phosphatase) to their own research.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
特になし