シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
博士特別研究2A (後飯塚)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Research for Doctorate Course2A (後飯塚)
授業コード Class code
990C743
科目番号 Course number
03GRRES703

教員名
後飯塚 僚
Instructor
Ryo Goitsuka

開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
2023 First Semester 
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
生命科学研究科 生命科学専攻

Department of Biological Sciences, Graduate School of Biological Sciences
単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業/On-site class

概要 Description
発生ならびに老化という生体時間に伴う現象を、生体の恒常性維持の分子機構の観点から理解し、器官の再生などの応用研究への理解を深める。

Students will conduct research mainly accompanying experiments to understand molecular mechanisms of homeostatic maintenance of the body, which are associated with development and aging.
目的 Objectives
最先端の発生工学、分子生物学や遺伝学、細胞生物学などの知識や実験技術を習得し、それを基に、上記のうち未解明の問題を明らかにするために研究を行い、その結果をまとめ、所内ミーティングや学会で発表し、討論を通じてさらに理解を深める。

本研究科のディプロマ・ポリシーに定める、身に付けるべき知識・能力等を涵養する科目である。

Students will acquire knowledge of genetic engineering, molecular biology, genetics, and so on, and learn methodologies used for research. Based on that, students will conduct research to uncover unsolved problems in such areas, summarize and present their results at internal as well as external meetings, and gain deeper insight through discussion with colleagues.
到達目標 Outcomes
発生および再生分野における未解明の問題を理解し、これを研究を通して解決する能力、研究成果を整理分析し、まとめ、人に説明し、発表できる能力を身につける。 

Students will understand unsolved questions in the field of development and regeneration and acquire the ability to solve such questions through research. Students will also be able to acquire skills to return the results to society and to put the fruits into their carrier.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
毎日の研究活動の他に、毎週の論文詳読会と研究報告会に参加すること。 

Students will need to attend weekly lab meetings (the progress report and the journal club) besides engaging in their daily research activities.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/実験 Experiments
-

準備学習・復習 Preparation and review
自分の研究に関連する原著論文をPubMed等で探して読み、その内容を研究計画や結果解析等について考える材料にすること。 

Students will need to find through a search engine (e.g. PubMed) and read original papers that are related to their research theme, in order to make good use of the contents of such papers for their research planning and analyses of their results.
成績評価方法 Performance grading policy
研究に打ち込む姿勢(50%)、研究内容および成果発表(50%)を評価する。 

Evaluated by their performance and enthusiasm in their research activity (50%) and results of the research and presentation/publication of the results (50%).
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
学術誌に発表された関連論文、総論など。

Original papers and reviews, related to the students’ research, published in scientific journals.

授業計画 Class plan
【特別研究の概要】
1) 該当研究分野の現状について学術論文を中心に資料収集を行い、研究進捗の評価と必要に応じて研究計画の修正を行う。
2) 研究遂行に必要な研究技術•設備について議論し、新技術導入が必要な場合は技術修得のために関連研究室の教員と連携する。
3) 研究開始後は研究室ゼミにおいて1ヶ月に1回の頻度で成果の進捗状況を発表し、その内容について議論し、問題が生じた場合はその解決法を議論する。
4) 年1回は研究所内のセミナーで研究成果を発表し、他研究室教員と研究成果ならびに方針について意見交換する。
5) 学会発表を行うことでプレゼンテーション技術を取得し、成果を国際学術雑誌の投稿することで、英語による論文作製技術を学ぶ。
6) これら全般を通して、研究者として自立するのに必要な能力を滋養することを目標とする。

【特別研究の流れ】
実験計画に沿って研究をすすめるとともに、国内外の学会で成果を発表し、研究成果の学術的な位置づけと展開について把握する。

【特別研究の研究テーマ】:
1.生体恒常性維持に関わる転写因子欠損マウスの作製
2.造血幹細胞の維持、自己複製の制御機構
3.胸腺の器官形成、加齢による退縮・再生の分子機構   
4.脾臓の器官形成の分子機構
5.造血・免疫ニッチとしての脾臓微小環境の解明

[Outline]
1) Students need to collect and read current scientific papers on the corresponding research area to evaluate the progress of their own research and to revise their plan if necessary.
2) Students need to discuss on technics and devices required for their research with colleagues, and, if necessary, collaborate with other laboratories to introduce new technologies.
3) After starting their research, students need to present the results every month in the lab meeting, discuss the results with colleagues to find out solutions to any problems.
4) Students need to present their results in the institute's seminar once a year to discuss the results and future plans with members of the institute.
5) Students are expected to present their results at external scientific meetings to get presentation skills and to write a paper and submit it to an international scientific journal to learn how to write a paper in English.
6) Through these activities, students will develop an ability to establish themselves as professional researchers.

[Workflow]
Students will proceed with research (experiments, data analyses, evaluation of the results, and next planning) according to the general research plan, constantly looking for the latest information from literature and communications with other researchers.

[Examples of research themes]
1. Generation of gene-targeted mice lacking transcription factors involved in the homeostatic maintenance of the body.
2. Mechanisms for regulation of maintenance and self-renewal of the hematopoietic stem cells.
3. Mechanisms for organogenesis and age-related involution of the thymus.
4. Molecular mechanisms for organogenesis of the spleen.
5. Regulation of hematopoiesis and immune responses by spleen microenvironment.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
-