シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
学校インターンシップ(アドバンス)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
学校インターンシップ(アドバンス)
授業コード Class code
990C215
科目番号 Course number
L2LBARTs40

教員名
大浦 弘樹、興治 文子
Instructor
Hiroki Oura, Fumiko Okiharu

開講年度学期
2023年度後期
Year/Semester
2023 2nd Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Lectures

開講学科・専攻 Department
生命科学研究科 生命科学専攻

Department of Biological Sciences, Graduate School of Biological Sciences
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
実習

On-site practical training
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
ブレンド型授業(半数回超をオンライン実施)
Blended format(with less-than-50% on-site classes)

概要 Description
本授業は前半と後半に分けられる。前半4回は学校インターンシップに参加するための準備として、教育実践を理解するための視点を磨き、多角的な視点から実践に臨む姿勢を身につけることを主な課題としている。実践を読み解くためには、多様な観点から事象を捉えるセンスが必要となるため、授業前半部では、教育実践における様々な具体的事例を取り上げ、参加者全員で事例検討を行う。
 前半4回(第1回から第4回)の授業を終えた段階で、受講者はインターンシップを実際に体験する。インターンシップは週に1回、5週間を連続(8時間×5日間=40時間)して実習を行う。実習においては、インターンシップ先の定時に出勤し、朝の打合せ、授業支援を行うか、あるいは個別支援対象の児童・生徒と関わる。また、授業後は、実習当日の反省、次回の打合せなどを行う。
 後半となるインターンシップ後の4回(第5回から第8回)の授業ではインターンシップの振り返りを行う。ここでは現場体験をもとに、自身の課題を明確化することが課題となる。

This class is divided into two parts. In the first four sessions, hone your perspective on understanding educational practices in preparation for participating in a school internship. The main task is to acquire an attitude toward the practice from multiple perspectives. In order to understand the practice, it is necessary to grasp the phenomenon from various viewpoints. In the first half of the class, concrete cases in educational practice will be introduced and all participants will examine the cases.
At the end of the first four lessons, participate in an internship. The internship will be take place once a week for 5 consecutive weeks. In the practical training, go to work on time at the internship destination, have a morning meeting, provide class support, or engage with children and students who are eligible for individual support. In addition, after class, reflect on the day of the training and hold the next meeting.
In the four classes after the internship, look back on the internship. Clarify individual problems based on the on-site experience.
目的 Objectives
本科目は、本学教職課程における独自開講科目として希望する学生を対象としている。学校教育現場における実習では、本学と協定を結ぶ近隣地域の各教育委員会管轄下の中学校・高等学校をはじめ、学生ボランティアを募集している教育関係機関に赴き、担当教員の指導のもと教育補助活動を行うことで、教員として求められる資質の向上に資することを目的とする。


This course is intended for students who wish to be offered as an independent course in our teaching profession. In practical training at school, we aim to improve the skills required as teachers by conducting educational activities at junior high schools, high schools, and educational institutions that are recruiting volunteers.
到達目標 Outcomes
(1)教育実践に対する多角的な視座を獲得し、柔軟な姿勢で実践に臨む。
(2)実践と理論を絶えず往還する態度を身につける。
(3)教員に求められる専門的な知識や技能を理解し、実践に活用する。
(4)教員の日常的な業務内容について理解を深め、実践的な対応力を身につける。

1. Acquire a multifaceted perspective on the educational practice and approach it with a flexible attitude.

2. Acquire a flexible attitude, constantly going back and forth between practice and theory.

3. Understand the specialized knowledge and skills required of teachers and utilize them in practice.

4. Deepen the understanding of the daily work of teachers and acquire practical responsiveness.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
履修を途中で取り下げることなく最後まで参加することを原則としている。

Participate without withdrawing from the course
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/グループワーク Group work/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
授業計画を参照して必要な事前学習及び活動を整理する。

Refer to the lesson plan and organize pre-learning and activities
成績評価方法 Performance grading policy
(1)毎回の授業で配布するコメントシート(ミニレポート 60点満点)
(2)学期末レポート(40点満点)
(1)と(2)を合算し、総合的に評価する。

1. Comment sheet distributed in each class (mini report: 60 points)

2. Term-end report (40 points)

Add the two above and evaluate comprehensively.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
ドナルド・ショーン(佐藤学ほか訳)『専門家の知恵—反省的実践家は行為しながら考える』、ゆみる出版、2001年
随時紹介する

Introduce in the lecture, if necessary

授業計画 Class plan
第1回:オリエンテーション(本授業の目的・内容・評価)
 準備学習:学校インターンシップの意義、本授業への参加の動機について自らの考えをまとめる。
 授業内容:学校インターンシップの目的・意義・内容について理解する。
 復  習:参考文献一覧に示した著作を読み、理解を深める。 

第2回:インターンシップに関する注意事項
 準備学習:インターンシップの注意事項について、文献やインターネットで調べる。
 授業内容:インターンシップにおけるトラブルの事例をもとにインターンシップ先でのふるまいについて理解を深め、参加者同士で議論する。
 復  習:参考文献一覧に示した著作を読み、理解を深める。

第3回:実践に臨む上で必要な視点や態度
 準備学習:教員の日常的な業務内容について文献やインターネットで調べる。。
 授業内容:教員の日常的な業務について理解し、観察の視点を磨く。具体的事例をもとに、それぞれの場面でどのような態度、知識、スキルが求められるかを明確化する。
 復  習:参考文献一覧に示した著作を読み、理解を深める。

第4回:インターンシップ先についての事前学習
 準備学習:インターンシップ先の学校についてインターネットで調べる。
 授業内容:インターンシップ先の学校の教育方針や地域性について調べた上で自らの目標や課題を設定する。そのうえでインターンシップ先の教育方針のなかで、自らがどのような実践を行ってゆくか、方向性を定める。
 復  習:参考文献一覧に示した著作を読み、理解を深める。 

 ◎インターンシップ【週に1回、5週間連続(8時間×5日間=40時間)での実習】

第5回:インターンシップのふり返り(1)—インターンシップ報告書のシェア
 準備学習:インターンシップ報告書に実習内容をまとめる。
 授業内容:インターンシップ報告書をもとに受講者間で体験内容をシェアする。第6回の授業を見据え、インターンシップにおける反省点を整理する。
 復  習:参考文献一覧に示した著作を読み、理解を深める。

第6回:インターンシップのふり返り(2)—グループディスカッション
 準備学習:学校教員に求められる資質やスキルについて、インターネットや文献をつうじて情報収集する。
 授業内容:第5回の内容を踏まえて、今後学校教員に求められる資質やスキルについてグループごとにまとめる。また、インターンシップで得られた知見と現代の教育改革の動向をリンクさせ、自身の教育観を深化させる。
 復  習:参考文献一覧に示した著作を読み、理解を深める。

第7回:インターンシップの総括および体験発表会
 準備学習:体験発表会に向けてグループごとに発表内容をまとめる。
 授業内容:インターンシップをつうじて学んだことをグループごとに発表する。とりわけ、実習をつうじて学んだ内容を可能な限り、教育の理論と結びつけ、理論と実践の往還を意識した発表を心がける。
 復  習:参考文献一覧に示した著作を読み、理解を深める。

第8回:到達度評価試験と解説(テスト形式でまとめを行う。)
 到達度評価:学習内容の定着度を確認する。
 解説:学習内容の総括のポイントを理解する。

1: Orientation (purpose, content, and evaluation of this class)
Preparatory learning: Summarize your thoughts on the significance of school internships and motivation for participating in this class.
Class content: Understand the purpose, significance, and content of the school internship.
Review: Read the literature in the reference list for deeper understanding.

2: Precautions about the internship
Preparatory learning: Check the literature and the Internet for internship precautions.
Class content: Deepen understanding of behavior at the internship based on past issues and discuss it.
Review: Read the literature in the reference list for deeper understanding.

3: Viewpoints and attitudes necessary for practice
Preparatory learning: Search through the literature and the Internet for the daily work of teachers.
Class content: Understand the daily work of teachers and hone observation. Clarify what attitude, knowledge, and skills are required in each situation based on specific cases.
Review: Read the literature in the reference list for deeper understanding.

4: Pre-learning about internship destination
Preparatory learning: Learn about the internship school on the Internet.
Class content: Set your own goals and assignments after investigating the educational policy and regional characteristics of the internship school. Then, in the educational policy of the internship destination, determine the direction of the practice you will carry out.
Review: Read the literature in the reference list for deeper understanding.

◎ Internship [Once a week for 5 consecutive weeks (8 hours x 5 days = 40 hours)]

5: Review of internship (1) -Share of internship report
Preparatory learning: Summarize the training content in the internship report.
Class content: Share the experience based on the internship report. Looking ahead to the 6th class, sort out points of reflection on the internship.
Review: Read the literature in the reference list for deeper understanding.

6: Review of internship 2: Group discussion
Preparatory learning: Collect information on the qualities and skills required of teachers on the Internet and in literature.
Class content: Based on the fifth class, the qualities and skills required of teachers in the future will be summarized for each group. In addition, deepen your view of education by linking the knowledge gained from the internship with the trends of modern educational reform.
Review: Read the literature in the reference list for deeper understanding.

7: Internship summary and experience presentation
Preparatory learning: Summarize the presentation content for each group for the experience presentation.
Class content: Present what you have learned through the internship for each group. Connect what you learned through practical training with the theory of education as much as possible, and give a presentation that is conscious of the exchange of theory and practice.
Review: Read the literature shown in the reference list for deeper understanding.

8: Achievement evaluation test and commentary (summarize in test format)
Achievement evaluation: Confirm the degree of fixation of the learning content.
Explanation: Understand the point of summarizing the learning content.



授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks