シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
教授メディア学習論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
教授メディア学習論
授業コード Class code
990C210
科目番号 Course number
L2LBARTs39

教員名
大浦 弘樹
Instructor
Hiroki Oura

開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
2023 1st Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive lecture

開講学科・専攻 Department
生命科学研究科

Graduate School of Biological Sciences
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
オンライン授業(同期遠隔授業又は非同期遠隔授業)

概要 Description
デジタル教科書や動画を含むマルチメディアを活用した新たな学習観に基づく教授法を理論や実践を通して学ぶ.

Students will learn instructional theory and practice with multimedia including digital textbooks and videos based on contemporary views of learning.
目的 Objectives
授業改善の視点と情報教育の視点との両面から,マルチメディアやICTをベースにした教授メディアを活用した授業設計や学習指導の方法について理解し,その技術を実践を通して身につける.

Students will develop their knowledge and skills in instructional design and scaffolding with teaching media based on multimedia and ICT from both views of class improvement and information education.
到達目標 Outcomes
(1) 21世紀型スキルをはじめとした新しい学力観について理解している.
(2) マルチメディアやICTを活用した教育方法の理論や実践手法を学び,学習指導力が向上する.
(3) マルチメディアやICTを活用した教材作成ができるようになる.
(4) アクティブラーニング型授業を設計・実践できるようになる.

(1) Students are able to explain contemporary views on teaching and learning.
(2) Students are able to develop their understanding in theory and practice of teaching methods with multimedia and ICT and their skills in its practice.
(3) Students are able to develop teaching materials with multimedia and ICT.
(4) Students can design lessons and create teaching materials using ICT.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
学部で履修した「教育方法・技術」で学習した内容を復習しておくこと

Review learning materials for "Educational Technology" in undergraduate course.
成績評価方法 Performance grading policy
毎回の課題提出(50%)と到達度評価(50%)で総合評価を行います.

50% for class assignments and 50% for evaluation of achievement
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
ロバートガニェほか(著)鈴木克明(訳)(2007) インストラクショナルデザインの原理,北大路書房
R.A.リーサー・J.V.デンプシー(編)鈴木克明・合田美子(監訳)(2013)インストラクショナルデザインとテクノロジ: 教える技術の動向と課題、北大路書房
大島純・千代西尾祐司(編著)(2019) 学習科学ガイドブック、北大路書房

授業計画 Class plan
第1回 新たな学習観および教授メディアの意義
第2回 教授メディアの歴史・変遷
第3回 マルチメディア・ICTを活用した授業設計
第4回 マルチメディア・ICTを活用した指導案作成
第5回 マルチメディア・ICTを活用した教材作成演習
第6回 授業・教材実践と相互評価
第7回 授業・教材実践の振り返り
第8回 到達度評価

1. Contemporary views on learning and significance of instructional media
2. History and transition of media for instruction
3. Instructional design using multimedia and ICT
4. Designing lesson plans using multimedia and ICT
5. Exercises in creating teaching materials using multimedia and ICT
6. Practice and mutual evaluation of lessons and teaching materials
7. Review of lessons and teaching materials
8. Achievement assessment

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks