シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
グローバルイノベーションマクロ文化論 (秋)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Global Innovation and Macroeconomics Culture (秋)
授業コード Class code
23MT013
科目番号 Course number

教員名
石橋 哲、田村 浩道、若林 秀樹
Instructor
Hideki Wakabayashi,Satosi Ishibashi,Hiromichi Tamura,

開講年度学期
2023年度後期
Year/Semester
2023 Autumn Semester
曜日時限
※授業時間割参照
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業 On-site class

概要 Description
  • 本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、技術経営を行う上でグローバルなイノベーション活動を戦略的に活用するための専門的知識・実務等について学ぶとともに課題解決に向けた実践力を身につける。

  • イノベーションの成否は、グローバルのマクロ動向、各国の政治や文化、社会制度の差異にもよる。イノベーションには、米の市場主義がいいのが、中国あるいは旧ソ連の共産主義、さらに、欧州的な制度がいいのか、を考える必要がある。各国の文化や国家制度、価値観、法体系の差も踏まえ、最近の潮流についても議論する。グラデュエーションペーパーで、共通の話題でもある論点について、先行研究を踏まえ、問を設定するところまでのプロセスを共通する。

Based on the relationship between the purpose of establishing this course and the objectives of the major, students will learn specialized knowledge and practical skills necessary for strategically utilizing global innovation activities in technology management, as well as developing practical skills for problem-solving.
The success of innovation depends on global macro trends, political and cultural differences among countries, and differences in social systems. It is necessary to consider whether the market-oriented approach of the United States is suitable for innovation, or whether the communist systems of China or the former Soviet Union, or the European system, are better. Discussions will also consider recent trends, taking into account differences in cultural values, national systems, and legal systems. In the graduation paper, students will discuss common topics based on previous research, and set questions in common processes.

目的 Objectives
  • 本科目は、専門科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜6の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CTO、CMO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。
  • イノベーションの成否、企業の競争力を左右するのは、企業だけでなく、国家政策や、各国の文化や風土、教育や産業、金融政策や制度、価値観、法体系の差も大きい。そうした地域間での差を踏まえたうえで、各国の制度を実際の経営戦略に生かすことができる実践力を身につける。


This course is a specialized subject aimed at developing the Diplomacy Policy competencies 1-6. Students will acquire knowledge of CEO/COO, CFO, CTO, CMO, CHRO, entrepreneurship, and other CXO/stakeholder perspectives in the field of education. The success of innovation and corporate competitiveness is influenced not only by the company itself, but also by national policies, cultural and social differences, education and industry, financial policies, values, and legal systems of each country. By taking into account such regional differences, students will gain practical skills to apply the systems of each country to actual management strategies.
到達目標 Outcomes
・リーダーとして、各国の文化や国家制度、価値観、法体系の差がイノベーションに与える背景を理解できる。
・経営における課題解決に向けて各国の制度の違いを、戦略的に活用、組織設計やオープンイノベーション、M&A提携などに利用し、イノベーションを起こす一助とすることができる。


  • As a leader, you can understand the background of how cultural, national institutional, values, and legal system differences in various countries affect innovation.
  • You can strategically utilize the differences in various countries' systems towards solving challenges in management, using them as a tool for innovation through organizational design, open innovation, M&A partnerships, etc.



卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合もあり。
  • 関連科目:社会的安全保障、イノベーションを生む競争政策、ビジョナリー・アート・妄想力、イノベーションを創出する組織戦略、イノベーションを作る人事戦略、技術経営ブランド・ブランディング戦略、フィンテック戦略、実践M&A戦略

The content may be subject to change.
Related courses: Social Security, Competition Policy for Innovation, Visionary Art and Imagination, Organizational Strategies for Innovation Creation, Human Resource Strategies for Innovation Creation, Technology Management Branding Strategy, Fintech Strategy, Practical M&A Strategy.

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review

・各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと

・研究イノベーション学会などの予稿集などで、先行研究をサーベイすること

・適時レポートを課し、授業復習に代わる学習と位置づける。

・次回に振り返りを行い、レポートは動画でフィードバックする。

  • If there are materials available for each week, they will be distributed about a week in advance. Use the distributed materials as a guide to prepare for wide-ranging discussions.
  • Survey prior research in conference proceedings such as the Research Society of Innovation Management.
  • Assign timely reports and position them as a substitute for reviewing the class content.
  • Conduct a review during the next session and provide feedback on reports through videos.

成績評価方法 Performance grading policy
  • 成績は、科目主担当と副担当教員が合議して評価する。
  • 授業への貢献度(授業の概要、目的を踏まえた、議論を発展させる質の良い発言・コメント、質問 等)50%、レポート・発表 50%
  • レポート評価は、GPに準じ、オリジナリティ、ロジック、インパクト、リアリティなどを重視する
  • レポートのフィードバックは動画等をもって行う。


Grades will be evaluated through the joint deliberation of the main instructor and co-instructors of the course. The evaluation will be based on two factors: contribution to the class (quality comments, questions, and discussions that advance the overall understanding and goals of the course) accounting for 50% and reports/presentations accounting for the remaining 50%.
The report evaluation will be based on criteria similar to GP, emphasizing originality, logic, impact, and reality. Feedback for the reports will be provided through video or other means.

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
 本科目の評価は、相対評価とする。

・S:到達目標を⼗分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を⼗分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を⽋格している

 Relative evaluation is adopted in this course.

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation


教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials


  • 人材の国際移動とイノベーション(村上由紀子)NTT出版・2015年・ISBN 978-4-7571-2323-6
  • 競争戦略論II(マイケル・ポーター)ダイヤモンド社・2018年・ISBN 978-4-478-10441-5

その他、必要に応じてLETUSに講義資料を掲載する。

Yes
International Talent Mobility and Innovation (Yukiko Murakami) NTT Publishing, 2015, ISBN 978-4-7571-2323-6 Competitive Strategy II (Michael Porter) Diamond Inc., 2018, ISBN 978-4-478-10441-5
In addition, lecture materials will be posted on LETUS as needed.



授業計画 Class plan
【授業形態】理論30:ケース20:グループ討論20:ゲスト30:校外学習00(%)

【授業計画】
1    イントロダクション(若林、田村、石橋)

2    日、米、欧、韓国台湾、中国の政策、文化、風土の違い(石橋、田村、(井上)、若林)

3    先行研究の輪読(若林、田村、石橋)
3.1    人材の国際移動とイノベーション(村上由紀子)より
3.2    競争戦略論II(ポーター)より
3.3    CHIP WAR
3.4    その他、最新の論文

4    ケーススタディ:米国、日本(若林)

5    ケーススタディ:イスラエル、中国(若林、石橋)

6    ゲストスピーカー1(フィンランド大使館など)(若林)

7    ゲストスピーカー2(イスラエル大使館、イスラエル友好会)(若林)

8    グループディスカッション(田村、石橋)

9    発表会(若林、田村、石橋))

ゲストスピーカーの招聘については、変更あるいは招聘しない場合がある。

【Class format】 Theory 30%, Case study 20%, Group discussion 20%, Guest speakers 30%, Field trips 0%
【Class schedule】 1 Introduction (Wakabayashi, Tamura, Ishibashi)
2 Policy, culture, and environment differences in Japan, USA, Europe, South Korea, Taiwan, and China (Ishibashi, Tamura, Inoue, Wakabayashi)
3 Review of previous studies (Wakabayashi, Tamura, Ishibashi) 3.1 "International Talent Mobility and Innovation" by Yukiko Murakami 3.2 "Competitive Strategy" II by Michael Porter 3.3 "CHIP WAR" 3.4 Other latest academic papers
4 Case study: USA and Japan (Wakabayashi)
5 Case study: Israel and China (Wakabayashi, Ishibashi)
6 Guest speaker 1 (Finland Embassy, etc.) (Wakabayashi)
7 Guest speaker 2 (Israeli Embassy, Israel Friendship Association) (Wakabayashi)
8 Group discussion (Tamura, Ishibashi)
9 Presentation (Wakabayashi, Tamura, Ishibashi)
Note: Guest speakers may be subject to change or cancellation.


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

若林 秀樹:

NRI(コンサルタント、リサーチャ、アナリスト)、JPモルガン(アナリスト、MD執行役員)、みずほ証券(アナリスト、E-MD)、FWI(ヘッジファンド起業家、CEO,ファンドマネージャー)、アナリストとして、電機業界に関し、日経アナリストランキング1位5回等、ヘッジファンド運用でも年率10%、ソルチノレシオ2以上の実績。NRIや外資で、新規部門立ち上げ、その後、自ら起業し、CEOとしての経験の他、外資100名のリサーチ部門トップとしてマネジメントに関わった。ファンドマネージャーとして、ベンチャーや新技術を目利き、アナリストとして、電機業界やベンチャー。研究所に関し、分析とコンサルティング経験。NPO法人ETT委員として、技術のベンチャーや新規事業などINCJ案件を技術・事業から評価。イノベーションに関し、内からと外からの両面での経験。内からは、自らの起業や新規事業立ち上げ経験、外から、シンクタンクのリサーチャ、アナリスト、コンサルタント、投資家として評価分析の経験を生かしたい。また、工場見学や研究所見学では1000件以上、経営者とは1万を超える面談から、トップとの深く、かつ若い頃からの長い付き合いや人脈を生かしたゲストスピーカー招聘や、そのリーダーシップや人物論でも貢献できるだろう。


石橋 哲:
日本長期信用銀行、CITIBANK、産業再生機構を経て、日本郵政顧問、東京電力福島原子力発電所事故調査委員会(国会事故調)事務局調査統括補佐、地域経済活性化支援機構プロフェッショナル・オフィス・シニアアドバイザー等。


田村 浩道:
過去30年間にわたって株式を中心としたリスクアセットのリサーチ業務に従事。野村證券ではマネージングディレクターとして、クオンツリサーチ部長、チーフストラテジスト、マーケットデータサイエンティストなどを歴任。1999年から2000年までUCLAアンダーソンスクールにて客員研究員。2018年より2022年まで、インデックスベンダーであるFTSE Russellにおいて、アジア・パシフィックのインベストメントリサーチヘッドを務めた。また、2020年より証券アナリストジャーナルの編集委員に就任。


<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

Hideki Wakabayashi:

 Hideki Wakabayashi worked for NRI (consultant, researcher, analyst), J.P. Morgan (analyst, MD & Executive Officer), Mizuho Securities (analyst, E-MD), and FWI (hedge fund founder, CEO, fund manager). As an analyst, he was top-ranked analyst in the electrical industry in Nikkei rankings five times, achieved returns of 10% in hedge fund operation, and Sortino Ratio 2 or higher. He launched new divisions in NRI and foreign companies before establishing his own business and assuming the role of CEO. He also worked as head of the research division of a foreign company comprising of 100 researchers, and was involved in management. As a fund manager, he evaluated venture businesses and new technologies, and, as an analyst, he engaged in analysis and consulting in various fields, including the electrical industry, venture businesses, and research institutes. As a member of NPO Eureka Think Tank (ETT), he evaluated Innovation Network Corporation of Japan (INCJ) projects, such as venture technologies and new businesses from both the technology and business angles. He has experience with innovation both from internal and external perspectives. From the internal perspective, he hopes to leverage his experience setting up his own company and launching new businesses in companies, and externally, his experience in assessment and analysis as a think-tank researcher, analyst, consultant, and an investor. Has forged strong connections with top management in companies through more than 1,000 visits to factories and research institutions and more than 10,000 interviews with executives as well as long-term relationships and personal networks cultivated since younger days. Expected to leverage these connections to invite guest speakers and give lectures about leadership and personal qualities. 


Satoshi  Ishibashi:

After working for Japan Long Term Credit Bank, Citibank, and Industrial Revitalization Corporation of Japan (IRCJ), he became an advisor to Japan Post; Co-Director of investigation (project management) of the National Diet of Japan Fukushima Nuclear Accident Independent Investigation Commission (NDCI); senior advisor at the Professional Office of the Support Organization for Regional Economic Revitalization (RERE). Since 2012, he has been leading dialogue activities to think about social systems that transcend generations. Through her diverse business and social experiences, she gives lectures on the social significance and ethical aspects of technology management.



Hiromichi Tamura:
Hiromichi Tamura is the Head of Investment Research, Asia Pacific at FTSE Russell, where he leads the investment research and development of indexes, the creation of index related materials within the Asia-Pacific region, and the deepening of client engagement.
Hiromichi joined FTSE Russell in 2018, and he was previously Managing Director at Nomura Securities Co., Ltd, where he held a range of positions, including Chief Strategist, Head of Equity Quantitative Research, and Market Data Scientist over a period of 30 years.
He had been a visiting scholar at UCLA Anderson School In 2000, where he submitted the research paper, “Individual-Analyst Characteristics and Forecast Error,” (Financial Analysts Journal, July/August 2002).
He Is an editorial board member of Security Analyst Journal, Japan.


教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks