シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
イノベーションエコシステム (冬)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Innovation Ecosystems (冬)
授業コード Class code
23MT007
科目番号 Course number

教員名
中山 裕香子、石橋 哲、若林 秀樹
Instructor
Hideki Wakabayashi,Yukako Nakayama,Satosi Ishibashi

開講年度学期
2023年度後期
Year/Semester
2023 Winter Semester
曜日時限
※授業時間割参照
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面授業 On-site class

概要 Description
  • 近年、イノベーションを起こすためには、一社だけでなく、サプライチェーンやバリューチェーンの中での連携や、オープンイノベーションなど、より多くの企業や研究機関、ベンチャーとの連携、協業が必要となっている。

  • 経営戦略も、競争戦略から協創戦略、プラットフォーマ戦略が注目されており、いかなるエコシステムを形成できるかが、差別化要因となる。

  • 研究開発フェーズでは、オープンイノベーションや、IMECなどの共同プロジェクトやコンソーシアム、事業フェーズでは、サプライチェーン、標準化団体などもそうであろう。かつての財閥、電電ファミリー、土建屋の下請け構造、トヨタのケイレツ、アップルのエコシステム、プラットフォーマもその事例である。

  • 選択科目であるが、グラデュエーションペーパーでよく取り上げられ、関心が高いテーマの一つであり、専門性は高いが、前提として、知っておくべき理論や事例について、紹介し、議論する。

  • これまでは、ゼミで個別に先行研究などを紹介していたが、共通事項も多く、ゼミでは、より各自は掘り下げる時間をつくる。事前に、研究開発マネジメント、科学技術政策などの科目を履修することが望ましい。


In recent years, in order to create innovation, it has become necessary not only for a single company, but also for collaboration and open innovation with more companies, research institutions, and ventures in the supply chain or value chain. Management strategies are also shifting from competitive strategies to collaborative strategies and platform strategies, and forming any ecosystem can become a differentiation factor.
In the research and development phase, open innovation, joint projects or consortia such as IMEC, and in the business phase, supply chains and standardization bodies are likely to be used. Former zaibatsu, Den-Den family, subcontracting structure of construction companies, Toyota's keiretsu, Apple's ecosystem, and platforms are examples of this.
Although it is an elective subject, it is one of the highly regarded and popular themes often taken up in graduation papers, and requires high expertise. It is essential to introduce and discuss theories and cases that one should know as a prerequisite.
Until now, individual previous researches were introduced in the seminar, but there are also many common points, and in the seminar, more time is given for each person to delve deeper into their research. It is desirable to take subjects such as research and development management, science and technology policy in advance.

目的 Objectives
  • 本科目は専門科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜6の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークホルダー的知見を身につける。
  • 特に、イノベーションの各フェーズで、自ら、オープンイノベーションの仕組み作り、エコシステムを構成できる。
  • グラデュエーションペーパー執筆時に参考となる先行研究を学び、適切な問、仮説検証を立てられる

This course is a specialized subject and aims to develop the 1-6 Diplomacy Policies. Students will acquire knowledge and understanding of the CEO/COO, CHRO, entrepreneurs, and other CXOs/stakeholders in the education field. In particular, students will be able to create mechanisms for open innovation and build ecosystems themselves in each phase of innovation. Students will also learn about previous research that can be helpful when writing a graduation paper and be able to formulate appropriate questions and hypotheses for verification.
到達目標 Outcomes
  • イノベーションのためのエコシステムについての先行研究を俯瞰、新たな問、仮説を打ち出せ、グラデュエーションペーパーに役立てる。
  • 研究イノベーション学会予稿をかける
  • イノベーションのためのエコシステムについて、オリジナルな自社への提案ができる。

Overview of previous research on innovation ecosystems, develop new questions and hypotheses, and apply them to graduation papers. Submit a paper to the Research and Innovation Society conference. Propose original ideas for innovation ecosystems applicable to one's own company.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容の⼀部を変更する場合がある。
  • 先行研究をサーベイする必要があり、研究イノベーション学会への入会が望ましい
  • 関連科目:研究開発マネジメント、科学技術政策、新規事業開発、スタートアップサイエンス、標準化戦略、イノベーションを創出する組織戦略

Changes to the content may be necessary. It is necessary to survey previous research, and membership in the Research and Innovation Society is desirable. Related courses include Research and Development Management, Science and Technology Policy, New Business Development, Startup Science, Standardization Strategy, and Organizational Strategy for Innovation Creation.


アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習が必要な授業回は、1週間前をめどに、事前に関連資料を配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと。
また、先行研究をサーベイしておくこと。

For classes that require preparation, related materials will be distributed in advance about a week prior to the class. Use the distributed materials as a guide to prepare for a discussion. It is also recommended to survey prior research.

成績評価方法 Performance grading policy
  • 授業への貢献50%
  • レポート50%
  • 最終レポートは、最終発表会の概ね1週間後を締め切り。
  • レポートの評価は、GPに準じ、ロジック、オリジナリティ、インパクト、リアリティを重視する
  • 担当教員の議論により平均点で評価。

Contribution to class: 50% Report: 50% The final report deadline is approximately one week after the final presentation. The evaluation of the report will follow the criteria of GP, with emphasis on logic, originality, impact, and reality. The evaluation will be based on the average points determined through discussion with the instructor.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
 本科目の評価は、相対評価とする。

・S:到達目標を⼗分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を⼗分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を⽋格している

 Relative evaluation is adopted in this course.

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation


教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
適宜指示する。

研究イノベーション学会予稿など


Please follow the instructions as appropriate. For example, submitting a paper to the Research and Innovation Society conference.

授業計画 Class plan

【授業形態】理論30:ケース30:グループ討論20:ゲスト20:校外学習00(%)


 1.11月17日【導入】講義の概要  狙い 教員のパネル討論  (若林、石橋、中山)
 2.11月24日【理論】エコシステム、OI、PFとの関係 (若林、中山)
 3.12月1日【ケーススタディ演習】研究コンソーシアム(フラウンホーファー、JOINT2、超LSI)事例や先行研究 (若林、中山)
 4.12月8日【ケーススタディ ゲストスピーカー】佐々木繫上席特任教授 カナダの科学技術エコシステム(若林、石橋)
 5.12月15日【ケーススタディ ゲストスピーカー】生天目上席特任教授 米のエコシステム、DARPA、シリコンバレー、イスラエルなど
 6.12月22日【ケーススタディ演習】ケーレツとは?トヨタ、電電ファミリー、Sier、土建業界  (若林、石橋、中山)
 7.1月12日【ケーススタディ ゲストスピーカー】デンソー加藤CTO 欧州のインダストリー4.0など〜カテナXなど
 8.1月19日【演習発表会】準備 (石橋、中山)
 9.1月26日【演習発表会】発表会 (若林、石橋、中山)
 ビジネスエコシステムをGPテーマとする学生の先行研究と問・仮説の議論

【Class format】 30% Theory, 30% Case Studies, 20% Group Discussions, 20% Guest Speakers, 0% Off-Campus Learning

【Class Plan】
  1. [Introduction] Overview of the lecture, Panel discussion by instructors (Wakabayashi, Ishibashi, Nakayama)
  2. [Theory] Relationship between Ecosystem, Open Innovation (OI), and Platform (PF) (Wakabayashi, Nakayama)
  3. [Exercises] Case studies and previous research (Wakabayashi, Nakayama)
  4. [Case Study] Introduction to Case Study Research (Wakabayashi, Ishibashi)
  5. [Case Study] What is Keiretsu? Toyota, Denden Family, Sier, Construction Industry (Wakabayashi, Ishibashi, Nakayama)
  6. [Case Study] Silicon Valley and Israel (Wakabayashi)
  7. [Case Study] Research Consortiums (Fraunhofer, JOINT2, Super LSI) (Wakabayashi)
  8. [Exercise Presentation] Preparation (Ishibashi, Nakayama)
  9. [Exercise Presentation] Presentation (Wakabayashi, Ishibashi, Nakayama)
Discussion and hypothesis of prior research on Business Ecosystems for GP theme.
Guest speakers may be invited for relevant case studies, but there may be changes or no invitations for certain cases.


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

若林秀樹:

NRI(コンサルタント、リサーチャ、アナリスト)、JPモルガン(アナリスト、MD執行役員)、みずほ証券(アナリスト、E-MD)、FWI(ヘッジファンド起業家、CEO,ファンドマネージャー)、アナリストとして、電機業界に関し、日経アナリストランキング1位5回等、ヘッジファンド運用でも年率10%、ソルチノレシオ2以上の実績。NRIや外資で、新規部門立ち上げ、その後、自ら起業し、CEOとしての経験の他、外資100名のリサーチ部門トップとしてマネジメントに関わった。ファンドマネージャーとして、ベンチャーや新技術を目利き、アナリストとして、電機業界やベンチャー。研究所に関し、分析とコンサルティング経験。NPO法人ETT委員として、技術のベンチャーや新規事業などINCJ案件を技術・事業から評価。イノベーションに関し、内からと外からの両面での経験。内からは、自らの起業や新規事業立ち上げ経験、外から、シンクタンクのリサーチャ、アナリスト、コンサルタント、投資家として評価分析の経験を生かしたい。また、工場見学や研究所見学では1000件以上、経営者とは1万を超える面談から、トップとの深く、かつ若い頃からの長い付き合いや人脈を生かしたゲストスピーカー招聘や、そのリーダーシップや人物論でも貢献できるだろう


中山裕香子:

野村総合研究所(NRI)での研究員、コンサルタント(情報通信系、流通サービス系)としての勤務経験を活かし、デジタル化がもたらす新しい価値やビジネスモデル、デジタル化戦略に関する講義を行う。


⽯橋 哲:

⽇本⻑期信⽤銀⾏、Citibank、産業再⽣機構を経て、⽇本郵政顧問、東京電⼒福島原⼦⼒発電所事故調査委員会(国会事故調)調査統括補佐(プロジェクトマネジメント統括)、地域経済活性化⽀援機構プロフェッショナル・オフィス・シニアアドバイザー、サイバーセキュリティベンチャー経営、衆議院原子力問題調査特別委員会アドバイザリーボード会員(現)等。2012年から世代を超え社会システムを考える対話活動を主宰。多様な業務・社会経験を通じて、技術経営の社会的意義・倫理的側面を巡る講義を行う。


Hideki Wakabayashi: Hideki Wakabayashi worked for NRI (consultant, researcher, analyst), J.P. Morgan (analyst, MD & Executive Officer), Mizuho Securities (analyst, E-MD), and FWI (hedge fund founder, CEO, fund manager). As an analyst, he was top-ranked analyst in the electrical industry in Nikkei rankings five times, achieved returns of 10% in hedge fund operation, and Sortino Ratio 2 or higher. He launched new divisions in NRI and foreign companies before establishing his own business and assuming the role of CEO. He also worked as head of the research division of a foreign company comprising of 100 researchers, and was involved in management. As a fund manager, he evaluated venture businesses and new technologies, and, as an analyst, he engaged in analysis and consulting in various fields, including the electrical industry, venture businesses, and research institutes. As a member of NPO Eureka Think Tank (ETT), he evaluated Innovation Network Corporation of Japan (INCJ) projects, such as venture technologies and new businesses from both the technology and business angles. He has experience with innovation both from internal and external perspectives. From the internal perspective, he hopes to leverage his experience setting up his own company and launching new businesses in companies, and externally, his experience in assessment and analysis as a think-tank researcher, analyst, consultant, and an investor. Has forged strong connections with top management in companies through more than 1,000 visits to factories and research institutions and more than 10,000 interviews with executives as well as long-term relationships and personal networks cultivated since younger days. Expected to leverage these connections to invite guest speakers and give lectures about leadership and personal qualities. 

Yukako Nakayama.

She has worked as a researcher at Nomura Research Institute and as a consultant (in the information and telecommunications and distribution service industries).


Satoshi  Ishibashi:

After working for Japan Long Term Credit Bank, Citibank, and Industrial Revitalization Corporation of Japan (IRCJ), he became an advisor to Japan Post; Co-Director of investigation (project management) of the National Diet of Japan Fukushima Nuclear Accident Independent Investigation Commission (NDCI); senior advisor at the Professional Office of the Support Organization for Regional Economic Revitalization (RERE). Since 2012, he has been leading dialogue activities to think about social systems that transcend generations. Through her diverse business and social experiences, she gives lectures on the social significance and ethical aspects of technology management.




教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks