![]() 教員名 : 日戸 浩之
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科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
技術経営マーケティング (春)(Z)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Marketing for MOT (春)(Z)
授業コード Class code
22MT309
科目番号 Course number
教員名
生越 由美、岸本 太一、日戸 浩之
Instructor
Hiroyuki Nitto, Yumi Ogose
開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
Second half of AY2019
曜日時限
※授業時間割参照
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.
開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
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授業の主な実施形態 Main class format
ハイフレックス型授業/Hybrid-Flexible format
概要 Description
本科目は、マーケティング、経営戦略と組織行動およびイノベーション・起業の3つの領域を融合するトラック科目である。技術経営においてマーケティングが果たす役割を多面的に学ぶことで、戦略の立案・遂行とイノベーション・起業の実行に資することを目的とする。
一つは企業が顧客満足や顧客経験価値をどう高め、顧客との関係性を構築するかという観点から、様々な理論と事例を習得する。二つ目として、どのような事業においても原則、販売という機能は必要であり、そのためには効率的・安定的に商品販売やサービス提供を行うチャネルの構築が求められる点を改めて確認する。さらに三つめの観点として、最近ではデジタル化が進むことでEC(電子商取引)やソーシャルメディアの活用が進むなど、チャネルやプロモーションのあり方が大きく変化している点を捉えた上で、企業が取り組むべき課題を検討する。 This course is a track course that integrates the three areas of marketing, management strategy and organizational behavior, and innovation and entrepreneurship. The objective is to study the multifaceted role of marketing in technology management, which will contribute to the formulation and execution of strategy and innovation/entrepreneurship. First, students will learn various theories and case studies from how companies can increase customer satisfaction and customer experience value and build relationships with customers. Secondly, we will reconfirm that the sales function is necessary for principle for any business, and that this requires the establishment of efficient and stable channels to sell products and provide services. As a third point of view, we will examine the issues that companies need to address, considering that channels and promotions are undergoing significant changes, such as the use of e-commerce (EC) and social media due to the recent advance of digitalization. 目的 Objectives
本科目は、トラック科目であり、ディプロマ・ポリシーの1、2、5と6の力をつける。
技術経営とマーケティングに関連するテーマを、顧客との関係性構築、チャネルマネジメント、デジタル技術の活用といった観点から取りあげて授業を行う。学生は理論と事例をもとにした講義および演習形式の授業に参加することで、イノベーションを担い事業創造に取り組む高度専門職業人としての知見を深めることができる。 This course is a track course and will develop the skills of 1, 2, 5 and 6 of the Diploma Policy. The class will cover topics related to technology management and marketing from the perspectives of building relationships with customers, channel management, and the use of digital technology. By participating in lectures and exercises based on theories and case studies, students will be able to deepen their knowledge as highly skilled professionals who are responsible for innovation and business creation. 到達目標 Outcomes
技術経営とマーケティングとの関連性に対する理解を深め、企業経営、事業、あるいは個々の学生自身が取り組む研究テーマに応用ができるようにする。
Students will deepen their understanding of the relationship between management of technology and marketing and apply it to corporate management, business, or their own research topics. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
本科目は2022年度に新設された2単位の授業である。昨年度、開講していた「デジタルマーケティングとソーシャルメディア」(1単位)と「チャネルマネジメント」(1単位)を統合した位置づけになっているものの、特に今年度は昨年度の「チャネルマネジメント」の授業の内容と重複していないようにしている。
This 2-credit course was newly established in FY2022. Although it is positioned as an integration of "Digital Marketing and Social Media" (1 credit) and "Channel Management" (1 credit), which were offered last year, the course does not duplicate the content of last year's "Channel Management" class, especially this year. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
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準備学習・復習 Preparation and review
毎回の授業では、事前に配布された資料の閲読、終了後に適宜、提示される課題の提出が求められる。
In each class, you will be required to read the distributed materials in advance, and submit assignments to be presented whenever suitable once it is done. 成績評価方法 Performance grading policy
平常点:50%(授業への参加・貢献度、小テスト提出など)
レポート提出:50% Performance-based marks: 50% (participation and contribution in class, submission of class tests, etc.) Report submission: 50% 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
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MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし
授業計画 Class plan
【授業形態】
理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=25 : 20 : 20 : 35 : 0 Lecture on theories: Lecture using case studies: Group discussion: Guest: Field trip =25 : 20 : 20 : 35 : 0 【授業計画】 以下の各回では、理論にケース、演習などを絡ませながら進める。必要に応じて、グループディスカッション等を行う。 第1回 デジタル化による産業構造の変化、およびEC(電子商取引)の動向(日戸・生越) デジタル化が産業構造の変化を促している構図を理解する。 インターネットが普及しEC(電子商取引)が拡大することで、何が起きているのかをグローバルな動向も踏まえて理解する。 第2回 デジタルマーケティングの実務(日戸) 具体的な企業におけるデジタルマーケティングの実務を紹介する。 ※デジタルマーケティングを支援する広告会社役員の方を招いて講義を行う。 第3回 中国のデジタルマーケティング、ブランド展開(日戸) 中国を中心とした海外でのデジタルマーケティングの動向を紹介する。 ※中国に赴任してデジタルマーケティングの支援を行った経験があるコンサルタントをゲストとして招いて講義を行う。 中国、アジア諸国などで、日本企業がインターネット、ソーシャルメディアなどを活用しながらどのようにブランド展開を図っているかを学ぶ。 ※消費財メーカーで海外戦略を担当するマネージャーをゲストスピーカーとして招く予定 第4回 ソーシャルメディアの活用、ビッグデータ分析(日戸) SNSなどの活用が進むことで、消費行動、メディア接触行動がどのように変化し、それに企業がどのように対処しようとしているのかを学ぶ。 デジタルマーケティングを推進していく上で重要となるビッグデータの分析、アナリティクスに対する企業の取り組みと今後の可能性について学ぶ。 第5回 顧客満足、CX(顧客経験価値)(日戸) 顧客満足はマーケティング、さらには経営全体を考える上で、重要な概念であり、ここでは顧客満足度、NPSの考え方、測定方法とその活用について学ぶ。 「CX(カスタマー・エクスペリエンス:商品やサービスを通じて顧客が経験する心理的・感情的な価値)」が企業の注目を集めている。このCXに対する企業の取り組みの現状と今後の方向性について学ぶ。 第6回 B2Bマーケティングの実践(日戸) デジタル技術を活用したB2Bマーケティングの実践の要諦を理解する。 ※B2Bマーケティングの業務に携わり、企業を支援した経験があるコンサルタントをゲストスピーカーで招く予定 第7回 流通業における構造改革(日戸) 流通業においては環境変化に対応した継続的な改革の推進とマーケティングの実践が求められており、そこでのポイントについて、事例研究を通じて検討する。 第8回 ソーシャルマーケティング(日戸・生越) 消費者の環境に対する意識の高まりなどを背景に、企業の社会的活動、CSV、サステナビリティ経営などを重視する傾向が強まっている。そのような流れの中で、マーケティングとしてどう企業が取り組むべきかを検討する。 1. Changes in industrial structure due to digitization and trends in EC (Nitto, Ogose) Understand how digitization is driving changes in industrial structure. Understand what is happening as the Internet spreads and EC (electronic commerce) expands, taking into account global trends. 2. Digital Marketing in Practice (Nitto) This session will introduce digital marketing practices in specific companies. * We will invite an executive from an advertising company that supports digital marketing to give a lecture. 3. Digital Marketing and Brand Development in China (Nitto) This session will introduce trends in digital marketing overseas, focusing on China. * We will invite a consultant who has experience working in China and providing support for digital marketing as a guest lecturer. Learn how Japanese companies use the Internet and social media to develop their brands in China and other Asian countries. * A manager in charge of overseas strategy at a consumer goods manufacturer will be invited as a guest speaker. 4. Utilization of Social Media and Big Data Analysis (Nitto) Learn how consumer behavior and media contact behavior is changing with the increasing use of social networking services, and how companies are trying to deal with this. Learn how companies are working on big data analysis and analytics, which will be important in promoting digital marketing and future possibilities. 5. Customer Satisfaction, CX (Customer Experience Value) (Nitto) In this course, we will learn about the concept of customer satisfaction and NPS, how to measure it, and how to utilize it. And also, CX (Customer Experience: the psychological and emotional value that customers experience through products and services) is attracting attention from companies. Learn about the current status and future direction of corporate initiatives for CX. 6. B2B Marketing in Practice (Nitto) Understand the essentials of B2B marketing practices that utilize digital technology. * A management consultant who has been involved in B2B marketing and has experience supporting companies as a guest speaker.. 7. Structural Reform in the Distribution Industry (Nitto) In the distribution industry, there is a need to promote continuous reform and marketing practices in response to environmental changes. 8. Social Marketing (Nitto, Ogose) Against the backdrop of growing environmental awareness among consumers, there is a growing trend to emphasize corporate social activities, CSV, and sustainability management. This session will examine how companies should address these issues in their marketing activities. 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
日戸浩之: 野村総合研究所(NRI)でコンサルタントとして活動した実績を生かし、企業のマーケティング等の実務に即した講義、指導を行う。
生越由美: 特許審査官、審判官や弁理士としての勤務実績を活かし、法務戦略、技術戦略、事業戦略を踏まえて授業を行う。 Hiroyuki Nitto: The lecturer will give lectures and provide guidance regarding business practices such as corporate marketing, by using experiences he gained as a consultant at Nomura Research Institute (NRI). Yumi Ogose: I will use my experience as a patent examiner, judge and patent attorney to guide projects based on legal, technical and business strategies. 教育用ソフトウェア Educational software
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備考 Remarks
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