シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
技術経営入門 (春)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Introduction to MOT (春)
授業コード Class code
22MT004
科目番号 Course number

教員名
田村 浩道、井上 悟志
Instructor
Satoshi Inoue, Hiromichi Tamura

開講年度学期
2023年度前期
Year/Semester
2023 Spring Semester
曜日時限
※授業時間割参照
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
ハイフレックス型授業/Hybrid-Flexible format

概要 Description

本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、専門科目、社会連携科目及び演習科目を履修する上で必要な基盤として、専攻が提供する教育の全容を含む技術経営全般に関する知識・実務等について学ぶ。専門職大学院の意義、MOTとMBAの違いや本カリキュラムの特長、グラデュエーションペーパーの位置づけを理解する。MOT概論についても、概要を理解する。

本科目は必修ではないが、全授業科目を履修、グラデュエーションペーパーを作成する上で、必要かつ共通の知見を体得する。

グループワークや発表会、更にはレポート作成などの機会を早期に経験させ、MOTのカリキュラムに慣れる。


Based on the aim of setting up this course and the connection with the purpose of the major, as a necessary foundation for taking specialized subjects, social cooperation subjects, and seminar subjects, knowledge , and knowledge about technology management in general, including the whole picture of education provided by the major Learn about practical work, etc. Understand the significance of a professional graduate school, the difference between MOT and MBA, the features of this curriculum, and the positioning of gradation papers. Understand the overview of MOT overview.

Although this course is not compulsory, students will acquire necessary and common knowledge in taking all the courses and creating a gradation paper.

Experience opportunities such as group work, presentations, and report writing at an early stage to get used to the MOT curriculum.

目的 Objectives
  • 本科目は、基盤科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜3の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CTO、CMO、CIO/CDO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。
  • 理学と工学が一体となった「科学技術」及び「経営」の実践的融合を通じて、社会の急速な変化に敏速かつ革新的に対応し、牽引することができる高度専門職業人を養成し、社会に輩出することを目的とする。そのイントロダクションとして、MBAなどとの違いを明らかにするなどし、MOTの全貌を理解する。

  • This is a Fundamental Course. This course is aimed at achieving the skills 1 to 3 listed in the diploma policy of the Department.
  • Students should acquire CEO/COO knowledge, CFO knowledge, CTO knowledge, CMO knowledge, CIO/CDO knowledge, CHRO knowledge education, entrepreneur knowledge and other CXO/stakeholder knowledge.
  • This course is aimed to foster highly specialized professionals with a high level of practical expertise, ethics and international perspectives who will become capable of responding quickly and innovatively to rapid changes in society (industry, etc.) and leading society through a practical fusion of science technology (an integration of science and engineering) and management. Students should understand the whole picture of MOT by clarifying the difference from MBA etc.
到達目標 Outcomes
  • MOTのカリキュラムの全貌、ポリシーを理解し、MBAとの違い、専門職大学院と研究大学院の違い、理科大MOTの特色を理解し、適切な学修に臨むことができる。
  • また、MOTの歴史や概要を理解することができる。くわえて、グラデュエーションペーパーの位置づけを理解することができる。
  • さらにグラデュエーションペーパーを作成する上で、必要かつ共通の知見を体得することができる。

  • Students should understand the overall picture of the MOT curriculum, the policy, the difference from MBA, the difference between a professional graduate school and a research graduate school, the characteristics of the MOT of TUS. 
  • Also, students should be able to understand the history and outline of MOT. In addition, students will be able to understand the positioning of gradation papers.
  • And students should be able to acquire the necessary and common knowledge for creating graduation papers.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合もあり。
  • 本授業課題として提出するレポートは本科目履修生に共有することを原則とする。
  • 関連科目:ほとんどすべての科目と関連する。

  • This syllabus could be changed.
  • Reports submitted will be open to other students in the class.
  • Related subjects : All

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 原則、資料は1週間前までにLETUS等で配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと
  • 適時レポートを課し、授業復習に代わる学習と位置づける。

  • Materials will be distributed to the students on LETUS 1 week prior to the class. Prepare by reading them for discussion in the class.
  • Students may be requested to make reports as a class review.


成績評価方法 Performance grading policy
  • 成績は、科目主担当教員が代表して評価する。
  • 授業への貢献度(授業の概要、目的を踏まえた、議論を発展させる質の良い発言・コメント、質問 等)50%
  • 個人最終レポート50%
  • レポートのフィードバックは授業中に取り上げることをもって行う。

  • Evaluation will be made by the main faculty.
  • Evaluation will be based on reports (50%) and class contribution (50%).
  • Report feedback will be made in the class.


学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
 本科目の評価は、絶対評価とする。

・S:到達目標を⼗分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を⼗分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を⽋格している

 Absolute evaluation is adopted in this course.

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials
「デジタル列島進化論」(若林秀樹、日経BP 日本経済新聞出版)、「経営重心」(若林秀樹、幻冬舎)、「学問には「型」がある」(小熊英二、講談社)、「情報生産者になる」(上野千鶴子、筑摩書房)

授業計画 Class plan

【授業形態】理論70:ケース10:グループ討論20:ゲスト0:校外学習0(%)


【授業計画】

第1回 イントロダクション(井上・田村):授業概要、イントロ、評価、確認テスト 授業概要(イントロ、評価など)、確認テスト 学生自己紹介 確認テスト回答と課題
第2回 MOT概論(井上・田村):MOT概論、イノベーション、新規事業、R&Dマネジメント、科学技術予測、価値創造など 課題レポート紹介、質疑 MOT概論 課題
第3回 理科大MOTの進化(井上・田村):MOT1.0⇒2.0⇒3.0と特色 課題レポート紹介、質疑 理科大MOT 課題
第4回 MBAとの差異、ビジネススクールの現状など(井上):MOTとMBAの違い、専門職大学院、ビジネススクールとは 課題レポート紹介、質疑 MBAとMOT、専門職大学院、ビジネススクールとは? 課題
第5回 理科大MOTカリキュラムの特長(井上):理科大MOTカリキュラムの特長、

研究領域、教育領域と基盤科目、専門科目、演習科目 課題レポート紹介、質疑 理科大MOTのカリキュラムの特長1、課題
第6回 理科大MOTで学ぶ方法論(井上):理科大MOTでの教育方法論、グループワーク、ケーススタディ、ゲスト、GP(取り扱う最新事例含む)など 課題レポート紹介、質疑 理科大MOTのカリキュラムの特長2 演習科目、方法論 ミニGPの課題
第7回 【演習】(井上)グループワーク

第8回 【演習】(井上・田村)グループ発表
第9回 【演習】(井上・田村)個人レポート発表、総括


Class style: theory 70%, case study 10%, group work 20%, guest lecture 0, field work 0


Class plan:

Class1: Introduction (Inoue, Tamura): Lecture outline, intro, evaluation, confirmation test Lecture outline (intro, evaluation, etc.), confirmation test Student self-introduction Confirmation test answers and assignments

Class2: Introduction to MOT (Inoue, Tamura): Introduction to MOT, innovation, new business, R&D management, science and technology forecasting, value creation, etc. Assignment report introduction, questions MOT Introduction to MOT Assignment

Class3: Evolution of MOT at the University of Science (Inoue, Tamura): MOT 1.0 ⇒ 2.0 ⇒ 3.0 and its features Introduction of assignment reports, Q&A Session on MOT at the University of Science Assignments

Class4: Difference from MBA, current status of business school, etc. (Inoue): What is the difference between MOT and MBA, professional graduate school, and business school? Assignment

Class5: Features of the MOT curriculum at the University of Science (Inoue): Features of the MOT curriculum at the University of Science, research areas, educational areas and fundamental subjects, specialized subjects, seminar subjects Assignment report introduction, questions Assignment 1: Features of the MOT curriculum at the University of Science

Class6: Methodology(Inoue): Methodology of education at MOT, group work, case studies, guests, GP (including the latest cases handled), etc. Assignment report introduction, questions Features of the MOT curriculum at the University of Science 2 Exercise subjects, methodology Mini-GP assignment

Class7: [Exercises] (Inoue) Group work

Class8: [Exercises] (Inoue, Tamura) Group presentation

Class9: [Exercises] (Inoue, Tamura) Individual Report Presentation, Wrap-up





授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

井上悟志:国家公務員として中央省庁及び政府関係機関における勤務経験を活かし、政策の企画・立案 ・実行等に関する授業を行う。
(経歴)
・東京大学大学院工学系研究科航空学専攻修了
・産業技術政策局基準認証政策課工業標準調査室長 ・製造産業局自動車課電池・次世代技術・ITS推進室長 ・資源エネルギー庁電力・ガス事業部電力基盤整備課電力需給・流通室長 ・製造産業局化学課機能性化学品室長/素材産業課革新素材室長 ・農林水産省農林水産技術会議事務局研究調整官 ・国立研究開発法人新エネルギー・産業技術総合開発機構総務部長 等を歴任。


田村 浩道:
過去30年間にわたって株式を中心としたリスクアセットのリサーチ業務に従事。野村證券ではマネージングディレクターとして、クオンツリサーチ部長、チーフストラテジスト、マーケットデータサイエンティストなどを歴任。1999年から2000年までUCLAアンダーソンスクールにて客員研究員。現在、インデックスベンダーであるFTSE Russellにおいて、アジア・パシフィックのインベストメントリサーチヘッドを務める。また、2020年より証券アナリストジャーナルの編集委員に就任。


Satoshi Inoue:

The lecturer will give lectures about government policies based on the experience as a government policy maker.

He graduated from University of Tokyo, Department of Aeronautics and Astronautics.

His career includes Director of Materials Innovation Office, METI, Senior Program Officer of Agriculture, Forestry and Fisheries Research Council, MAFF, Director General of General Affairs Department, NEDO etc.


Hiromichi Tamura:
Hiromichi Tamura is the Head of Investment Research, Asia Pacific at FTSE Russell, where he leads the investment research and development of indexes, the creation of index related materials within the Asia-Pacific region, and the deepening of client engagement.
Hiromichi joined FTSE Russell in 2018, and he was previously Managing Director at Nomura Securities Co., Ltd, where he held a range of positions, including Chief Strategist, Head of Equity Quantitative Research, and Market Data Scientist over a period of 30 years.
He had been a visiting scholar at UCLA Anderson School In 2000, where he submitted the research paper, “Individual-Analyst Characteristics and Forecast Error,” (Financial Analysts Journal, July/August 2002).
He Is an editorial board member of Security Analyst Journal, Japan.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks