シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
プロジェクト3 (日戸)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Project3 (日戸)
授業コード Class code
18MT124
科目番号 Course number

教員名
日戸 浩之
Instructor
Hiroyuki Nitto

開講年度学期
2023年度後期
Year/Semester
2023/Automn Semester
曜日時限
※授業時間割参照
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
対面型授業/On-site class

概要 Description
  • グラデュエーションペーパーの中間発表を踏まえ、仕上げる。

Students finish the graduation paper based on the mid-term presentation.
目的 Objectives
  • 本科目は、演習科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜7の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CTO、CMO、CIO/CDO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。

  • グラデュエ—ションペーパーは「技術経営論文」「ビジネス企画提案」の2種類とする。

【技術経営論文】

  • 学生は論文作成を通じて調査・分析能⼒、問題発⾒能⼒、問題解決能⼒、構想⼒、プレゼンテーション能⼒、および表現能⼒を養成する。
    <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

【ビジネス企画提案】

  • 上記に準じるが、特に「ビジネス企画提案」に特徴的なのは、設定するイシューとして学生の勤務先などの企業に実際に該当するものを選び、それに対する具体的な問題解決を事業計画等の形にまとめて当該企業に提案する。

  • This course is an exercise course and will develop knowledge of Diploma Policy 1-7.
  • Students are able to acquire the knowledge of CEO/COO, CFO, CTO, CMO, CIO/CDO, CHRO, Entrepreneur, and other CXO/stakeholder in the education area.
  • There are two types of graduation papers: "Technology Management Paper" and "Business Proposal".
  • Technology Management Thesis

Students will develop their ability to research and analyze, problem-solve, problem-solve, conceptualize, present, and express themselves through the writing of a thesis.


  • Business Planning and Proposal

The "Business Proposal" is similar to the above but is particularly unique in that the student selects an issue that actually applies to a company, such as the company where the student works, and proposes a specific solution to that issue in the form of a business plan or other proposal to that company.

到達目標 Outcomes
  • グラデュエーションペーパーの中間発表を踏まえ、仕上げる
  • 技術経営論文では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)のうち、ロジック、専門性、独創性の3つを特に重視する。
  • ビジネス企画提案では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)がいずれも重要となるが、中でも特に独創性、示唆性が重視される。ビジネス企画提案は、当該企業などに対して何らかの形で提案を行うことを前提とする。

  • Students finish the graduation paper based on the mid-term presentation.
  • For Technology Management Thesis, three of the four perspectives of evaluation (logic, expertise, originality, and suggestiveness) are particularly important: that is, logic, expertise, and originality.
  • For Business Planning Proposals, all four evaluation criteria (logic, expertise, originality, and suggestiveness) are important, with particular emphasis placed on originality and suggestiveness. Business Planning Proposals are expected to make some form of proposal to the company or other entity concerned.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
最終審査発表会での評価委員会評価 50%
授業貢献度 50%

Evaluation by the Evaluation Committee at the Final Presentation: 50%
Performance-based marks(participation and contribution in class): 50%


学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
本科目の評価は、相対評価とする。
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

Relative evaluation is adopted in this course.
・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan

【授業の形態】

理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=0 : 0 : 40 : 60 : 0


【授業計画】

1.相互紹介、各⾃のテーマの説明、中間発表会のフォローアップ
2. 学会予稿提出に向けた準備
3-4. 学会予稿に基づいた討論
5-6. 学会発表に向けた資料作成と学生相互討論
7-8. 学会発表直前準備及び学会発表本番
9. 学会発表のフォローアップ


Class style: theory 0%, case study 0%, group work 100%, guest lecture 0%, field work 0%


Class plan:

1. Mutual introduction, explanation of each self's theme, follow-up of interim presentation

2. Preparation for submission of conference proceedings

3-4. Discussion based on the conference proceedings 5-6. preparation of materials for presentation at the conference and discussion among students

5-6. Preparation of materials for presentation at the conference and discussion among students

7-8. Preparation for the conference presentation and the actual conference presentation

9. Follow-up of conference presentation


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
日戸浩之
野村総合研究所(NRI)でコンサルタントとして企業や様々な組織のマーケティング戦略、ビジョンや中期計画の策定、組織の活性化、実行支援などのプロジェクトで活動した実績を生かし、様々な議論をめぐる指導を行う。

Hiroyuki Nitto: He will guide discussions based on his experience as a consultant at Nomura Research Institute (NRI), where he worked with companies and various organizations on projects including marketing strategy, vision and mid-term plan development, organizational revitalization, and implementation support.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks