|
教員名 : 渡邉 万里子
|
科目名称/Course title(Japanese)
PBL (イノベーション・チーム・ラボ)
科目番号/Course number
86COZZZ203
科目名称(英語)/Course title(English)
Project Based Learning
授業名称/Class name
PBL (イノベーション・チーム・ラボ)
教員名
半谷 精一郎、平塚 三好、朝日 弓未、渡邉 万里子
Instructor
Seiichiro Hangai, Miyoshi Hiratsuka, Mariko Watanabe
開講年度学期
2022年度後期
Year/Semester
2022/ 2nd Semester
曜日時限
金曜5限
Class hours
Friday/ 5th
開講学科/Department
経営学部 経営学科
外国語のみの科目(使用言語)/Course in only foreign languages (languages)
-
単位/Course credit
2.0単位
授業の主な実施形態/Main class format
ハイフレックス型授業/Hybrid-Flexible format
概要/Description
・日本の経済は大きな曲がり角に入りつつあり、これまでのような大企業がすべてであるといった価値観は通用しなくなっている。その背景にはグローバルエコノミクスがあり、企業活動も集中から分散に変貌していることにある。本学の大学院生に求められることは、その優れた研究力に加え、研究成果を社会に還元できる力と新しいビジネスを立ち上げられる力に他ならない。
・最終的には、研究成果の中にある「シード」を社会に役立て、ビジネスに結びつけるためのビジョンを描けるようになることを目標とする。工学系の大学院生との合同講義だが、これまで得た経営学やアントレプレナーシップの知識をいかし、専門領域と年齢が異なる学生と協力してプロジェクトを進める力を身につける。 As Japanese economics is becoming global, it is requested for students to contribute to social innovations by using research results. In this class, by understanding seeds in laboratories, discover a social problem and solve it with business model throughout group works. In proposing a project, not only engineering students but also management students join to build a team. Cooperation of students with different specialties and ages is necessary. 目的/Objectives
将来、起業家あるいは大企業内のプロジェクトリーダーとなって日本を支え、持続的に発展させることができるようになるために、研究成果を社会に還元できるイノベーション力と経営者となるための力を養うことを目的として、本講義を設ける。
For the student who wants to become an entrepreneur or a project leader in big companies, this class aims to strengthen the innovation abilities of individuals. Knowledge for entrepreneur, interview skills, and presentation skills are accelerated. 到達目標/Outcomes
・専門性の高い技術シーズの内容を十分、理解し、ステークホルダーにわかりやすく説明できる
・技術シーズを提供した研究者に、適切な質問ができる ・これまでの経営学の学びを応用できる ・専攻が異なる学生とチームを組み、グループワークができる Outcomes are expected as follows, ・Understand a technical seeds in laboratories and explain them to stakeholders ・Make a question to the researches who develops technical seeds properly ・Apply the knowledge of Management to the innovation ・Build a team with students in various department to make a group work 履修上の注意/Course notes prerequisites
本講義は葛飾キャンパスまたは神楽坂キャンパスで開講し、原則として遠隔講義形式で相手キャンパスに配信される。ただし、最終回のプロジェクト発表会は葛飾キャンパスで実施される。
This class is held in Katsushika campus or Kagurazaka campus. Students can attend the class throughout remote lecture distribution system from either campus. It is strongly recommended to join the final presentation held in Katsushika campus. 定員は40名とし、希望者が多数の場合には抽選となる。 Maximum number of students is limited to 40. 工学研究科、基礎工学研究科、理学研究科の学生とのグループワークはネットを介したビデオミーティング、チャット、SNSを利用して行う。 The group work will be done throughout video meeting, chat system, SNS and so on. LETUS上で配布する資料を内容を理解の上、当日閲覧できるようにすること。出席して聴講し、討議に参加し、アンケート記載、レポート提出を行うことで成績評価する。なお、講義中に電子的に回答を求めることがあるので、学内ネットワークを利用できるPC/スマホを持参すること。 All copies for this class are distributed on LETUS. Students are recommended to understand copies, join discussions, answer questionnaires, and submit reports. All students should bring their own device such as PC and smart phone for answering questionnaires in real time. アクティブ・ラーニング科目/Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文/Essay
Yes
小テストの実施/Quiz type test
Yes
ディベート・ディスカッション/Debate,Discussion
Yes
グループワーク/Group work
Yes
プレゼンテーション/Presentation
Yes
反転授業/Flipped classroom
No
その他(自由記述)/Other(Describe)
-
準備学習・復習/Preparation and review
LETUS上に事前登録される資料を、予め読んでおくこと。特に英語の資料は、事前に内容を理解しておくこと。
レポート提出の指示があった場合には、復習の上必ず提出のこと。 Copies on LETUS are written in Japanese or English. Before the class, students should understand the copies. If needed, report submission is requested for evaluation. 成績評価方法/Performance grading policy
授業後のLETUS上で行うアンケート10%、レポート50%、グループワークにおける積極性10%、最終回のプレゼンテーション貢献度30%として評価する。
Evaluated by questionnaires(10%) , reports(50%), contribution in group works(10%), and contribution for final presentation(30%). 学修成果の評価/Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書/Textbooks,Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N)/Textbook used(Y for yes, N for no)
N
MyKiTSのURL(教科書販売サイト)/URL for MyKiTS(textbook sales site)
・教科書を使用する場合は、MyKiTS(教科書販売サイト)から検索・購入可能ですので以下のURLにアクセスしてください。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ ・Search and purchase the necessary textbooks from MyKiTS (textbook sales site) with the link below. https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料/Reference and other materials
参考書・その他資料の使用有無 (有=Y,無=N)
Y
毎回、必要に応じて指示する
授業計画/Class plan
<授業計画>
1. 技術を社会に還元することの大切さ 2. イノベーションの実例紹介 3. 問題の発見と未来を考える 4. 東京理科大学の研究とシードについて 5. 研究シードから製品/サービスを探る 6. ベンチャー企業が考えるべき8つのポイント 7. マーケティングの基礎 8. 知的財産とは? 9. 製品とサービスの概念 10. プロジェクトの顧客は誰だ 11. 製品からどうやって収益を上げるか 12. プロジェクト提案の集約とピッチの準備 13. ピッチの練習とフィードバック 14. ファイナンスとビジネスモデル 15. 最終発表会 ※ゲスト講師の都合で内容が前後する可能性あり 1. Importance of solving social problems by technologies in laboratory 2. Introduction and Example of Innovation 3. Thinking about Social Problem and Future 4. Overview of Researches and Seeds in TUS 5. Finding Products/Service based on Seeds 6. 8 Points to be considered in creating Venture Company 7. Fundamentals of Marketing 8. Fundamentals of Intelligent Property 9. Concepts of Products/Service 10. Target Customers of Project 11. Business Plan for Products/Service 12. Project Proposal and Pitch Preparation 13. Mini-Presentation and Feedback 14. Finance and Business model 15. Final Presentation 教職課程/Teacher-training course
実務経験/Practical experience
-
教育用ソフトウェア/Educational software
-
備考/Remarks
この講義は、2016年度にマサチューセッツ工科大学教授のクスマノ先生によってデザインされたものである。2017年度からは経営学部と共同で開講している。2018年度からは、複数の専攻の一般教養科目となったために、上限人数を40名とした。
This class was designed by Prof. Michael Cusumano, professor of MIT Sloan in 2016. オフィスアワー 授業に関する質問等への対応は、メールあるいはオンライン会議で行う。オフィスアワーを利用したい学生は以下の連絡先までメールをしてください。 渡邉万里子:watamari@rs.tus.ac.jp 授業コード
9986J14
|